Kaptein Robert Heggdal fotografert under avgang for prøvetur med “Ramfom Sterling”.

Installasjon av ny radarteknologi på “Ramform Sterling”

– En radar som ser der andre radarer må gi tapt. Slik har vi tidligere beskrevet teknologien til Sea-Hawk Navigation AS i våre spalter. “Ramform Sterling” har fått installert en SHN X9 radar ombord. – Det er radarens ekstreme ytelsesnivå som gjør at vi vil prøve den, sier kaptein Robert Heggdal til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

This article in english

“Ramform Sterling” er verdens mest avanserte seismikkskip. Med 22 streamerkabler omtales ekvipasjen som “verden største flytende objekt”. Skipet tilhører siste generasjons S-klasse Ramform og overgår V-klassen hva gjelder produktivitet på alle områder. Kvalitet og mengde innsamlet seismikk-materiale er unik og det er i dette lys man må forstå rederiets interesse for X9-radaren.
– Radaren skal i langt større grad, og i dårligere vær, enn konvensjonelle radarer kunne detektere det som for oss er farlige objekter, forteller kaptein Robert Heggdal. – Vi frykter selvsagt at flytende gjenstander som container, tømmer eller tilsvarende skal gjøre skade på slepet.
– For oss er en slik situasjon ekstremt uheldig. Skade på det seismiske utstyret kan ha stor innvirkning både kostnadsmessig og tidsmessig i forhold til oppdragsgivers krav, poengterer han.
– Når vi oppdager en flytende gjenstand på radarskjermen, sender vi først av gårde en hjelpbåt for om mulig å fjerne objektet eller vi må foreta kursendring selv for å komme oss unna, det viktige er å oppdage objektet i tide, forklarer kaptein Heggdal.
– X9’en gir rett og slett et fantastisk radarbilde, sier Heggdal. – Og på et seismikk-skip er radaren spesielt viktig. Han forteller at utenfor Afrikakysten og nær indiske farvann treffer de ofte på små kanoer/fiskebåter som er vanskelig å oppdage på et ordinært radarbilde. – Med denne radaren ser vi små farkoster helt tydelig selv under dårlige forhold.
Flere radarsett kommer
Det er etter nøye overveielser at Petroleum Geo-Services (PGS) har valgt å utruste sine nyeste seismikkskip med Sea-Hawk Navigations nye X9-radarteknologi. Utenom “Ramform Sterling” som omtales her, omfatter avtalen også bnr. 534 og 535 fra Vulcano S.A.
Båtomtale av "Ramform Sterling"