- Inntekter i havn må benyttes til havneformål
- Havnene må ha investeringsevne og kapital for å nå de tverrpolitiske målsettingene om å legge til rette for mer sjøtransport og utvikle grønne og miljøvennlige løsninger, det mener administrerende direktør i Rederiforbundet Harald Solberg.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Samferdselsministeren mottok i forrige uke en innstilling fra det regjeringsutnevnte havne- og farvannslovutvalget, som går inn for å gi kommunene mulighet til å disponere inntektene fra havnene til andre formål enn utvikling av havnene. I dag er driften av havnene finansiert gjennom transportkjøperne og rederienes brukerbetaling gjennom avgifter, gebyrer og vederlag. Hensikten med innbetalingene har vært å sikre god infrastruktur i havner og innseiling til havnene.
Harald Solberg mener forslaget vil svekke sjøtransportens konkurransekraft og går mot målet om å flytte mer gods fra vei til sjø.
-Infrastruktur knyttet til havner og farleder er kostbart og etablering av ny infrastruktur krever store investeringer. Det er derfor viktig at havnene kan bruke sine inntekter til å utvikle og forbedre havnene. En liberalisering av havnekapitalen, slik flertallet i utvalget foreslår, innebærer at kommunene kan ta utbytte fra havnene som vil kunne svekke sjøtransportens konkurransekraft mot landbasert transport, hevder Solberg.
KS vil la kommunene ta ut overskudd
KS på sin side mener dagens regler om havnekapital hindrer i realiteten kommunen som eier i å ta utbytte av overskudd fra havnevirksomheten. De sier det er i nasjonal interesse å opprettholde en desentralisert havnestruktur med effektive havner.
-KS er glad for den retning utvalget viser, ved å åpne for at kommunen som eier kan ta utbytte fra overskuddet i havnevirksomheten. Vi mener dette vil kunne stimulere til et mer aktivt eierskap enn dagens regelverk, sier direktør for interessepolitikk i KS Helge Eide.
-Vi mener den foreslåtte modellen for det første vil gi enkle og tydelige grenser mellom statens og kommunenes ansvars- og myndighetsområder, og for det andre sikre en enhetlig praksis uavhengig av kommunegrenser i farvannet og den enkelte kommunes økonomi og ressurser. Det er etter vårt syn riktig at staten tar et større ansvar for kostnadene med å tilrettelegge for sikker sjøtrafikk, sier Eide.
Kritikk fra Riksrevisoren
Til tross for bred politisk enighet om at mer gods skal transporteres sjøveien, viser Riksrevisjonens gjennomgang at myndighetene ikke har klart å styrke konkurranseevnen til sjø- og jernbanetransport sammenlignet med veitransport. En viktig årsak er manglende satsing på godstransport på sjø og jernbane.
-Norge har alle forutsetninger for å få mer transport av varer over på kjøl. Vi forventer at politikerne tar dette inn over seg i den videre behandlingen av innstillingen, sier Harald Solberg.