Gå til innhold
Annonse
 «ELfrida»  ble produsert på Ørnli Slipp og er nå i drift hos Salmar Farming. Foto: ENOVA.
 «ELfrida» ble produsert på Ørnli Slipp og er nå i drift hos Salmar Farming. Foto: ENOVA.

80-90 % av driften til «ELfrida» går på elektrisitet, men diesel sørger for at Salmar slipper å ha rekkeviddeangst i sine operasjoner.

Annonse

 «ELfrida» som ble bygget hos Ørnli Slipp har en batterikapasitet på 180 Kwh og en dieselgenerator på 150 kw.

Kostnaden på EL-fartøyet er estimert til å være 30 % høyere enn en standard arbeidsbåt. 

Kyst.no har i den forbindelse sjekket hvordan det har gått med arbeidsbåten, og for å høre om EL-båter er noe Salmar vil satse videre på.

Mindre støy og minimalt med eksos

Roger Bekken, som er konserndirektør for oppdrett i Salmar, sier til Kyst.no at fartøyet har fungert bra.

- Etter litt innkjøringsproblemer og tilvenning er dagens brukere av båten godt fornøyd. Den fungerer like godt som de andre båtene vi har, men med betydelig mindre støy og minimalt med eksosutslipp, påpeker han. 

«ELfrida» har som kjent både batteri og en dieselgenerator.

Roger Bekke, konserndirektør for oppdrett i Salmar, sier de er godt fornøyde med «ELfrida». Foto: Salmar Farming.
Roger Bekke, konserndirektør for oppdrett i Salmar, sier de er godt fornøyde med «ELfrida». Foto: Salmar Farming.

- Dieselgeneratoren hjelper til hvis batteriet ikke er tilstrekkelig. Vi ser at vi er avhengig av at lokaliteten ligger forholdsvis nærme land, forteller Bekken.

I forhold til antall ladinger så avhenger det av flere faktorer, som avstand ut til lokaliteten, størrelsen på anlegget den skal betjene og brukernes kjøremønster.

Ladefrekvensen påpeker Salmar-direktøren er som ventet.

Vil avvente før de bygger flere

Bekken sier oppdrettsselskapet ser flere fordeler med elektrisk drift, men da i kombinasjon med diesel.

- Den elektriske driften vil stå for 80-90 % av driften, men diesel vil sørge for fleksibilitet i driftstid og at sikkerheten (rekkeviddeangst) ivaretas på en tilfredsstillende måte.

Han legger også til at det finnes noen utfordringer med slike type båter.

- Det er på det rene at vi er avhengig av ekspertise når det er feil på «batteripakken» Denne ekspertisen finnes ikke over alt på kysten. SalMar vil avvente litt før vi bygger flere EL-båter, sier han avslutningsvis.

Har du lyst å dele en nyhet eller sitter på tips om noe som skjer innen havbruksnæringen? Tips oss gjerne på redaksjon@kyst.no og merk emnefeltet med: Tips, så kontakter vi deg. 

Les også:
Annonse