Miljøkomiteen i IMO møtes i London denne uken Foto: IMO

IMO møtt med bønn fra øystat

Fredag er det ventet at IMO vil undertegne den nye klimaavtalen for skipsfarten på miljøkomiteens møte i London, som pågår denne uken. Land som Brasil, Panama og Argentina frykter tallfestede utslippskutt vil skade landets økonomi.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Miljøminister David Paul fra Marshall-øyene ba IMO vedta utslippskutt

Flere enn 100 land, deriblant Norge, deltar på møtet for å bli enige om den nye IMO-politikken på området. Der ble de møtt av den bønn fra miljøminister David Paul fra Marshall-øyene i Stillehavet;

-Jeg vil ikke reise hjem til mine og mine landsmenns barn, og anbefale et utfall fra IMO som ikke anerkjenner århundrets største trussel, forklarte han på møtet.

I tillegg påpekte han at argumentet om at klimakutt ville undergrave økonomisk vekst, var helt og holdent feil.

Skeptiske land i Sør-Amerika

Flere sør-amerikanske land er skeptiske til drastiske CO2-kutt, og frykter at det vil skade deres økonomi. Blant dem er Brasil, hvor 90 prosent av handelen skjer med skipsfrakt.

-Vi mener ingen tiltak bør diskriminere eksporterende land, eller favorisere land fordi de er nærmere sine markeder og omvendt, sa Hermano Telles Ribeiro, en av Brasils representanter til IMO i et intervju med BBC News denne uken.

I dag står den globale skipsfarten for rundt 2 prosent av de totale utslippene av CO2, og et av forslagene som diskuteres er et CO2-kutt på 50% i skipsfarten innen 2050, sammenlignet med 2008.

Direktør i Rederiforbundet Harald Solberg

Look to Norway

Flere av deltakerne har blant annet pekt mot Norge for å vise at det grønne skiftet er i gang. Deltakerne har fått med seg elektrifiseringen som pågår blant annet på norske ferger, utviklingen av motorer som er renere, og skip som med sitt design kan spare drivstoff.

I Norge har også Rederiforbundet lenge jobbet aktivt for en ambisiøs avtale i IMO. I 2016 vedtok forbundet en CO2-posisjon i tråd med Parisavtalen. Det betyr at næringen skal kutte sine utslipp med 50 prosent innen 2050 og være helt uten CO2-utslipp i 2100.

-Det er viktig at IMO kommer til enighet om en strategi for CO2-reduksjoner. Det vil gi et viktig signal til markedet om at det er lavutslippsteknologi som er fremtiden, sier administrerende direktør i Rederiforbundet, Harald Solberg.