Gå til innhold
Annonse

Hybridiserte kraner sparte 27 prosent energi for "Star Laguna"

- Hybridiserte kranmotorer sparte 27 prosent energi, sier COO i Grieg Star Management Jan Øivind Svardal til Skipsrevyen. Foto: Sigbjørn Larsen.
- Hybridiserte kranmotorer sparte 27 prosent energi, sier COO i Grieg Star Management Jan Øivind Svardal til Skipsrevyen. Foto: Sigbjørn Larsen.

- Når du laster og losser 75 000 tonn kan hybridiserte kranmotorer spare mye energi i deep sea segmentet, sier COO i Grieg Star Management, Jan Øivind Svardal til Skipsrevyen.

Annonse

- Verftene i Korea, Kina og Japan som bygger tankskip og handelsskip på løpende bånd har et annet fokus enn det vi opplever her hjemme, de vil ikke ha noen “hickups," men vi ser at det begynner å endre seg også her, sier Svardal. Det viktigste nå er kanskje å skape forståelse for ny miljøteknologi internasjonalt.

- Vi tok ut en av kranmotorene på “Star Laguna” og erstattet med batterikraft. Vi gjorde det mens vi var i drift. Du vil ikke ta ut et handelsskip av produksjon og legge det i dokk for en slik operasjon. Det koster for mye. Så vi skar hull i skipssiden, tok inn og ut ny kranmotor, kjøpte deler, sendte ulike deler til havner her og der over hele verden ettersom skipet befant seg stadig nye steder med de logistikkutfordringer og frustrasjoner for innkjøperne som dette medførte. Vi lærte at det beste er å bygge inn slik teknologi når skipet er under bygging.

- Vil dere satse på slik teknologi når dere bygger nye skip?

- Ja. Operasjonen på Star Laguna sparte 27 prosent energi. Vi har fire kraner ombord. De kan operere hver for seg eller være i drift alle sammen på samme tid. Utfordringen er å håndtere energilagring og peaks. Den største utfordringen var egentlig å unngå blacout på systemene ettersom vi fikk mange peaks å forholde oss til i nettet ettersom kranene genbererte mye energi ved lasting og lossing. Det betød også mindre drivstoff-forbruk og mindre utslipp, sier Svardal. Kostnadsmessig ser vi at installasjonen krevde 8-10 års paybacktime.

Dermed har ny batteriteknologi og elektrifisering også vist seg nyttig for Deep Sea-segmentet når det gjelder hybridisering av kranmotorer. Utskiftningen av kranmotorene om bord på “Star Laguna” startet i 2015 og ble endelig sertifisert i 2017, opplyser Svardal.  

- Hybridiserte kranmotorer om bord på
- Hybridiserte kranmotorer om bord på "Star Laguna" viser at det har et stort potensial i Deep Sea segmentet, sier Svardal til Skipsrevyen.
Annonse