"Normand Fortune" blir hybrid.

Hybridiserer Solstad-fartøy nummer tre

Westcon Power & Automation skal bygge om Solstad Farstad-fartøyet “Normand Fortune”. Dette blir det tredje i rekken Westcon skal hybridisere  for Skudeneshavn-rederiet. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det melder Medvind24.

Westcon har tidligere inngått avtale med om å bygge om “Nordmand Server” og “Nordmand Supporter” til batterihybrideskip. Alle de tre Solstad Farstad-skipene skal leveres tilbake til rederiet i løpet av første halvår 2019. Innen året er omme skal Westcon også gjøre Eidesvik Offshores “Seven Viking om til hybrid. Eidesvik-skipet skal så inn på kontrakt for Equinor på nyåret 2019. 

Batteripakken leveres av Westcon på Husøy, som lenge har satset på batterisystemer til skip. Systemet e-SEAMatic BLUE ble første gang installert om bord i Eidesvik-skipet “Viking Energy” i 2016. 

Skip på langtidskontrakter

- Vi setter umiddelbart i gang med produksjonen av batterisystem her hos oss. Deretter skal Westcon Yards i samarbeid med Westcon Power & Automation i Ølen stå for installasjonen, sier leder for produkt og system hos Westcon Power & Automation, Gunvald Mortvedt til Medvind24. 

Tor Inge Dale, Cheif Operating Officer i Solstad Farstad påpeker overfor Medvind24 at alle de fem skipene som har blitt bygget om til hybrid ved Westcon de siste årene har gått på langtidskontrakter, og hjulpet rederi, kunde og NOx-fondet å finne økonomisk fornuftige finansieringsløsnigner på relativt store og kostbare prosjekter.