- Vi skal i økende grad ta betalt for egenprodusert innhold, men vi skal ha med oss lesere og annonsører på ferden, lover ansvarlig redaktør Gustav Erik Blaalid. Foto: Skipsrevyen

Hvem skal betale for nyheter?

Kommentar: Skipsrevyen lanserte tirsdag denne uken betaltjeneste for nyheter på skipsrevyen.no. Det betyr ikke at vi skal gjøre skipsrevyen.no til en lukket side. Det betyr at vi i større grad vil ta betalt for eksklusiv innholdsproduksjon. Ikke bare i Skipsrevyen, men også på skipsrevyen.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette er en naturlig utvikling som omtrent samtlige norske medier har sluttet seg til. For dette handler om å opprettholde et kvalitetsnivå. Reaksjonene har ikke uteblitt. Eier og redaktør av en konkurrerende web-side er sterkt kritisk til at medier skal ta betalt, og benytter anledningen til å reklamerer for sitt gratis-produkt. Dette rokker ikke ved det faktum at kvalifiserte medarbeidere, og et høyt faglig nivå i spaltene, koster penger. 

I sitt innlegg på ilaks.no kommer Aslak Berge med en forklaring på hvorfor han sverger til gratis nyheter på nett. Jo, ifølge Berge er det annonsørene som skal betale for at han kan levere sin gratistjeneste. Annonsørene blir nærmest definert som “de rike”, mens gutta på golvet er “de fattige”. Det er fristende å spørre annonsørene om hva de mener om en slik holdning. Kan det virkelig være meningen at annonsørene sin penger skal gå til å subsidiere leserne? I min verden er det slik at dersom jeg bruker mye ressurser på å produsere en vare eller tjeneste, så kan jeg ikke gi den bort gratis. Det finnes ingen gratis lunsj, som det så riktig heter. Med mindre du deler logikken om at dette skal noen andre betale for - altså annonsørene.

For de som leser ilaks kan man ikke ha unngått å legge merke til at Berge har vært/er en flittig kritiker av Intrafish og Fiskeribladet. De på sin side henter 6-7 millioner kroner i statsstøtte hvert år (pressestøtte), men det er en annen historie. Aslak Berge får ikke pressestøtte, men han møter seg selv i døren når han bruker annonsørene som sin pressestøtte.

For annonsørene vil jeg tro at dette til sjuende og sist er et spørsmål om de treffer de relevante målgruppene.Det finnes bare ett fasitsvar på dette: Responsen de får på sine annonser. Dernest at de forholder seg til et medium de oppfatter som seriøst. Når Berge skriver at “...når en avis tar betalt, er dette dermed i direkte konflikt med kundenes interesser”, er det etter min mening en grov undervurdering av kundene. 

Kanskje burde annonsørene bedt Berge om å ta betaling fra de som leser ilaks og heller gi annonsørene en gratisreise.

Uansett: Skipsrevyen skal fortsette med å levere kvalitetsjournalistikk. Noe vil være lukket, men mye vil fremdeles være tilgjengelig for alle interesserte.