Sjahen av Iran besøker Bergen i 1961. Foto: Bergens Tidende.

Hvem lagde båten til Sjahen av Iran?

Skipsrevyens lesere inviteres til å løse et historisk mysterium.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sjahen av Iran og hans vakre hustru Farah Diba ankom Bergen under sitt offisielle statsbesøk i Norge i 1961. I den anledning ble det gitt en gave til dem fra Bergen kommune.

Gaven som ble valgt var hagemøbler tilvirket i det “typisk norske” trevirket bambus. Gaven ble utarbeidet av en av byens mest anerkjente møbelsnekkere som da jobbet på spreng for å få alt ferdig. Paret hadde nettopp fått en sønn.

Sjahens båt var tiltenkt arveprins Reza Pahlavi ll.

Til gaven var det derfor også planlagt en forseggjort båt utført i samme stil og materialer som møbelsettet forøvrig, som sjahens sønn kunne få ta plass ombord i, utformet som et skip.

Måtte reise hjem i hui og hast

Historiens gang  ville det slik at under deres besøk i Bergen, så ble det uroligheter i Iran og de måtte reise hjem i hui og hast. De fikk møblene med seg, men ikke den vesle båten, da møbelsnekkeren ikke rakk å gjøre den ferdig før de måtte dra.

Båten som var tiltenkt arveprins Reza Pahlavi ll som er født i 1960, kom derfor aldri til Iran, og hvorom nå allting var, så ble den  i stedet da værende i Bergen.

Medisinmannens datter kunne ta plass i den fornemme farkosten. Foto: Privat

Medisinmannens datter

Det var en “medisinmann” der på stedet, som jobbet som legemiddelkonsulent for det sveitsiske legemiddelselskapet Santos, som senere fikk kjøpe båten av møbelsnekkeren. Hans datter Sissel Gro Pedersen var dermed den som i stedet kunne da ta plass i den fornemme farkosten.

Hvem var båtbyggeren?

Tiden gikk og historien om sjahens båt var velkjent i familien, men hun fikk aldri spurt faren hvem møbelsnekkeren var, som hadde laget båten, før faren gikk bort.

Sissel Gro Pedersen inviterer Skipsrevyens lesere til å løse et historisk mysterium. Foto: Privat

I voksen alder ble hun mer og mer nysgjerrig på hvem som egentlig er båtbyggeren, men undersøkelsene har så langt ikke ført frem.

Nå ber hun Skipsrevyens lesere om hjelp.

Hvis det er noen av våre lesere som har flere opplysninger som kan bidra til å løse det historiske mysteriet, så kan mail sendes til redaksjon@skipsrevyen.no.