Hevingen av «Helge Ingstad» i gang igjen

Arbeidet med å heve den forliste fregatten KNM «Helge Ingstad» har startet opp igjen. Nå håper mannskapene på godt vær.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Det gjenstår fortsatt flere dagers arbeid, og været er fremdeles utfordringen. Når alt er klart trenger vi et værvindu på 5-6 dager med godt nok vær for å kunne gjennomføre løftet, sier Forsvarsmateriells prosjektleder, Kommandørkaptein Arild Øydegard til Skipsrevyen. Han har ansvaret for heving og transport av fregatten.

Mandag morgen melder Forsvaret i en pressemelding at kranlekteren «Rambiz» kom ut til havaristedet søndag formiddag og startet med oppstramming av de siste fire løftekjettingene.

Kommandørkaptein Arild Øydegard, foto: Marius Vågenes Villanger/Forsvaret

I følge Yr.no er det meldt at vindstyrken skal øke til liten kuling tirsdag, før den igjen dabber av til laber bris fredag.

Fartøyet skal løftes opp på den nedsenkbare lekteren «Boabarge 33» og deretter fraktes til Haakonsvern. 

- Der skal man gå gjennom fartøyet, og vurdere skal skje videre med fregatten. Dette kommer til å ta tid, sier Øydegard.. 

At det nå kun er fire av fem fregatter som kan seiles i lang tid, vil påvirke Forsvarets operative leveranser, men forsvarssjefen mener at alle forpliktelser er ivaretatt i hvert fall ut 2019. 

– Vi løser mye av utfordringen ved å ha dobbel besetning på den ene fregatten som kan bytte på å seile den. Men fartøyet kan selvsagt ikke være til stede to steder på én gang, så noen begrensninger vil det bli. Vi må nå løse våre forpliktelser så godt som mulig, og samtidig gjøre alt vi kan for å forhindre at noe slikt skjer igjen, sier forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen.

Hvordan situasjonen skal løses på lengre sikt, avhenger av i hvilken stand KNM «Helge Ingstad» er etter at den blir berget. Det er noe som avgjøres på et senere tidspunkt.

Hvor stor regningen vil bli etter bergingen er ikke klar, men det er på det rene at det er store kostnader knyttet til operasjonen. Forsvarsdepartementet vil komme tilbake med en en totaloversikt på hevings- og transportkostnadene så snart endelige tall foreligger.