Lavt nivå på smøreolje slo ut motorene i "Viking Sky"
Lavt nivå på smøreolje i kombinasjon med høye bølger utløste alarm om mangel på smøreolje og automatisk stans av motorene om bord i “Viking Sky”, i følge Sjøfartsdirektoratet. – Uten tilførsel av smøreolje vil motorene stoppe, sier kommunikasjonsdirektør i MAN Jan Hoppe til Skipsrevyen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Lavt nivå av smøreolje var årsaken til at motorene stanset om bord på “Viking Sky”, bekrefter fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad, på en pressekonferanse fra Sjøfartsdirektoratet i Haugesund i dag klokken 1600 om årsakene til motorhavariet om bord på “Viking Sky.” Smøreoljenivåene på alle motorene var innenfor de fastsatte grensene, men lavt. I den sterke sjøen førte det likevel til at alarmen om lavt smøreoljenivå ble utløst slik at motorene stanset automatisk.
Motorhavari i full storm
Cruiseskipet hadde 1300 passasjerer om bord da det fikk motorhavari i full storm over Hustadvika. Alle fire motorene som er levert av MAN stanset samtidig. Cruiseskipet drev faretruende mot land i den kraftige stormen. En av Norgeshistoriens mest omfattende redningsaksjoner ble utløst av motorhavariet og 497 passasjerer ble løftet i sikkerhet av redningshelikoptere som operererte helt på grensen av hva de kunne klare i den kraftige vinden. Mannskapet om bord har fått ros for sin innsats under operasjonen. De fikk ut ankere og fikk startet den ene motoren. Det ene ankeret tok feste like før skipet var nær ved å gå på grunn. Dette, sammen med den ene motoren som mannskapet hadde klart å få i gang, stabiliserte skipet i den kraftige stormen. Det reddet skipet, passasjerene og mannskapet og førte til at redningsoperasjonen kunne gå så kontrollert for seg som den gjorde. Spørsmålet om årsaken til motorhavariet har naturlig nok vært det som har opptatt mange etter ulykken. Ikke minst granskerne fra havarikommisjonen, politiet og Sjøfartsdirektoratet.
Var innenfor grenseverdiene
- Vi har jobbet med å finne årsaken til blackouten, sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad. Vi har jobbet sammen Lloyds for å finne årsaken. Den direkte årsaken er lavt oljetrykk. Nivået av smøreoljen på tankene var innenfor fastsatte grenser, men lavt. Selv om de var innenfor marginene. Den tunge sjøen medførte store bevegelser i tankene. Som utløste alarm på lavt smøreoljetrykk som etter en stund utøver automatisk stans av motorene, sa Alvestad.
Sjøfartsdirektoratet innvilget i går kveld rederiets søknad om enkeltseilas til Kristiansund, der skipet skal gjennom nødvendige reparasjoner. Sjøfartsdirektoratet har helt frem til morgentimene jobbet sammen med Lloyd’s, som er skipets klasseselskap, og rederiet for å avdekke årsaken til at Viking Sky fikk blackout på Hustadvika lørdag 23. mars under vanskelige værforhold.
Lavt oljetrykk
Det vi foreløpig kan slå fast, er at den direkte årsaken til at fartøyets motorer stanset, var lavt oljetrykk. Nivået av smøreolje på tankene var innenfor fastsatte grenser, men relativt lavt, da fartøyet gikk ut på Hustadvika. Tankene var utstyrt med nivåalarm, men disse hadde ikke blitt utløst da fartøyet gikk ut på Hustadvika. Den tunge sjøen på Hustadvika medførte trolig så store bevegelser i tankene at smøreoljepumpene mistet tilførsel. Dette utløste alarm på lavt smøreoljetrykk, noe som igjen førte til automatisk nedstenging av motorene kort tid etter.
Sikkerhetsmelding
Sjøfartsdirektoratet har utarbeidet en generell sikkerhetsmelding om å sikre tilførsel av smøreolje til motorer og andre kritiske systemer under forventede værforhold. Dette bør gjøres i samarbeid med motorleverandør og tas inn som en del av skipets risikovurderinger i sikkerhetsstyringssystemet.
Viking Cruises uttaler følgende:
«Vi setter stor pris på de raske og effektive undersøkelsene som Sjøfartsdirektoratet har gjort, og vi forstår og anerkjenner deres funn. Vi har inspisert nivåene av smøreolje på alle våre søsterskip og vi gjennomgår nå prosedyrene våre for å sikre at dette problemet ikke vil oppstå igjen. Vi vil fortsette å samarbeide med våre partnere og tilsynsmyndigheter for å støtte dem i deres pågående undersøkelser.»
God dialog
Sjøfartsdirektoratet er i kontinuerlig dialog med rederi og klasseselskap, og vi vil berømme samarbeidet. Vi følger opp det pågående arbeidet for å utbedre skader på fartøyet. Samtidig vil vi fortsette den gode dialogen med klasse, rederi og havarikommisjon for å avdekke bakenforliggende årsaker og identifisere tiltak knyttet til dette.