Gå til innhold
Annonse
Vi har sett på årets mest leste saker. Her er plassene 10-6
Vi har sett på årets mest leste saker. Her er plassene 10-6

2019 er straks historie. Vi har sett på hvilke saker som dere lesere var mest opptatt av i året som gikk. Her er plassene 10 -6.

Annonse

Nummer 10: 

I november ble den første delrapporten fra Havarikommisjonen om KNM «Helge Ingstad»-forliset klart. Det skapte mye debatt. En av dem som hadde sterke meninger var Bjørn Vandeskog, førsteamanuensis ved Institutt for Maritime Studier, Høgskolen på Vestlandet.

Han mente Havarikommisjonen ikke identifiserte hovedårsakene til «Helge Ingstad»-ulykken. Noe han skrev om i en kronikk. 

Nummer 9: 

Et annet tema som vi har skrevet mye om det siste året er Havila Kystrutens bygging av to nye skip i Spania. Det har ikke gått helt etter planen for Per Sævik og hans selskap. I november skrev Skipsrevyen at selskapet vil flytte byggingen av de to skipene til Tersan-verftet i Tyrkia. 

Nummer 8: 

11. oktober oppsto det brann og en påfølgende eksplosjon om bord i MF «Ytterøyingen». To personer ble sendt til legevakten, og ulykken har skapt mye diskusjon rundt bruken av batterier i fartøy. Heldigvis kom ingen alvorlig til skade i ulykken. 

Nummer 7: 

Samtidig som «Viking Sky» fikk problemer utenfor Hustadvika i mars, fikk et annet skip problemer. «Hagland Captain» fikk motorproblemer og måtte evakuere hele mannskapet på 9. Det gikk bra med alle om bord. 

Nummer 6: 

Rederiet Roslagen Shipping i Lindås kommune, nord for Bergen har fem båter i flåten. Den eldste er fra 1965, og den nyeste fra 1983. - Vi skulle gjerne fornyet flåten, men vi er sjanseløse med dagens regelverk, sa Mary-Ann Mostraum i rederiet til Skipsrevyen i mars. Hun etterlyste en innsats fra staten for å fornye shortsea-flåten. 

Annonse