Her, på Koengen i Bergen, er det foreslått å bygge en midlertidig godsterminal Foto: Helge Martin Markussen

Heller sjø enn skinner

Det vil være mer fornuftig å frakte biler fra Østlandet til Bergen med båt, enn jernbane de nærmeste årene. Det mener byutviklingsbyråd i Bergen, Anna Elisa Tryti (AP).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Årsaken til at problemstillingen blir reist er utvidelsen av Bybanen til bydelen Fyllingsdalen. For å få til dét, må man bruke av arealene som i dag brukes til bilene som kommer med godstog fra Drammen. Derfor er det blitt foreslått en midlertidig godsterminal ved Koengen, til 110 millioner kroner. Den skal kun brukes i noen få år.

-Hva med sjøen, spurte byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (AP) i et møte mellom kommune, fylke og stat nylig.

Byutviklingsbyråd i Bergen Anna Elisa Tryti (AP) Foto: Vidar Langeland

Viktig kulturminne

Tryti forteller til Skipsrevyen at festningsområdet Koengen er et av de viktigste nasjonale kulturminnene i Bergen, og av de større grønne lungene i sentrum, en viktig arena for kultur, historie og rekreasjon.

-Jeg vil at alle alternativene skal undersøkes nøye før vi aksepterer å bruke over hundre millioner på en midlertidig godsterminal for biltransport på Koengen, sier hun.

For å få bygget bybanen videre til Fyllingsdalen, må man bruke av godsterminalarealet på Mindemyren. Derfor har Bergen kommune og fylket motvillig gått med på planene for en godsterminal på Koengen/Bontelabo, frem til jernbanens arealer på Nygårdstangen blir utvidet om noen år.

- Jeg har insistert på at alle steiner skal snus. Vi må finne praktiske løsninger som sikrer så miljøvennlige og gode transportvilkår for gods som mulig. Jernbaneverket har vært imøtekommende i forhold til å prioritere byggingen av bybanen, fremholder Tryti.

Har dere regnet på hvor mye det vil koste å flytte transporten til sjø?

-  Dette er blant temaene som må vurderes nøye i utredningsarbeidet som fylkesrådmannen står for nå. Jeg har fått flere innspill fra sjønæringen og fra Bergen havn, og det slår meg som interessante og miljøriktige alternativer, så jeg har bedt om at de blir vurdert, avslutter Tryti.

Fungerte for Fjordline

Biltransportørene opplevde kapasitetsproblemer både på jernbane og landevei, og benyttet seg derfor av Fjordline sitt tilbud som avlastning sist vinter. I følge Håkon Leidland i rederiet, var både kunder og mottakere fornøyd med løsningen.

- Det fungerte greit for oss i vinter, men det er klart det vil bli mer utfordrende om vi skulle gjennomført dette i høysesongen, sier Leidland til Skipsrevyen.

Han tror ikke det er kapasitet, hverken for Fjordline eller andre rederier, å ta hele transporten alene på skip. Han mener derfor bilene må fraktes på trailer, og suppleres med skipstransport. Likevel avviser han det ikke helt.

- Om vi skulle frakte bilene på våre skip over et lengre tidsperspektiv, skulle vi også klart å implementere dette i våre sommerruter også, tror Leidland.

Havnedirektør Johnny Breivik Arkivfoto: Helge Martin Markussen

-Det er mulig

Bergen Havn på sin side er i følge havnedirektør Johnny Breivik positive til forslaget.

- Vi har spilt inn mulighetene som sjøtransporten og havnen representerer. Hvorvidt vi har kapasitet og om havnen er et realistisk alternativ, forventer vi at dialogen de nærmeste ukene vil avklare. Vårt utgangspunkt er at dette er mulig, skriver han i en e-post.