Mange skip venter på å komme inn i Irans største havneby Bandar Abbas Foto: Ivan Mlinaric/Wikicommons

Hellas rammes hardest

Hellas er den flaggstaten som trolig rammes hardest av handelssanksjonene fra USA overfor Iran. Det viser en analyse fra VesselsValue.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det var i følge analysen en betydelig økning i handelsvolumene på grunn av hevingen av de amerikanske sanksjonene i januar 2016. Da kunne man se et sesongmønster i eksporten, der de totale volumene økte i høst- og vintermånedene.

- Men, gitt den volatile situasjonen mellom Iran og USA etter president Donald Trump først truet med, og deretter sa opp, atomavtalen med landet har man observert en betydelig nedgang i eksport fra landet mot slutten av fjoråret, skriver analytiker Adil Aliev i rapporten.  

Oversikten viser utviklingen av eksporten fra Iran Illustrasjon: Vesselsvalue

I løpet av 2018 ser man derfor at sesongmønsteret ikke gjentar seg, og den totale tonneksporten når en topp i mai, samtidig som president Trump meddelte sin beslutning om å trekke seg fra “Iran-avtalen”, og gjeninnføre sanksjoner.

- Dette kan indikere at markedet forventer en betydelig forverring fremover, skriver Aliev.

Greske redere taper mest

Størsteparten av eksportvolumene fra Iran har gått til Kina de siste årene, men også der ser man et fall i desember 2017.

- Det på tross av at Kinas import hevet seg igjen, og i stor grad har vært stabil etter at den kinesiske regjeringen varslet at den ville ignorere de amerikanske sanksjonene og fortsette å gjøre forretninger med Iran, heter det.  

Illustrasjon: Vesselsvalue

Det er greske redere som dominerer eksporten, med 81 tankskip som har fraktet den iranske eksporten siden 1. januar i år. Danmark er den tredje største flaggstaten.

- Ikke desto mindre leverer den iranske eieren NITC mest tonnasje for den iranske eksporten pr. i dag. Dette vil trolig falle fra begynnelsen av november i år, tror Aliev.

Høyere fraktrater for iransk virksomheter ser ut til å være ganske attraktivt hittil, særlig i forhold til mer konvensjonelle reiser ut av Midtøsten.

- Imidlertid gjenstår det fortsatt å se hvor mye risikoappetitt som forblir når sanksjonsregimet tar opp fart midt i fjerde kvartal i år, avslutter Aliev.