Havyard Group døper verdens grønneste ankerhåndteringsfartøy

Lørdag 17. oktober kl. 13 døpes Havyard Leirviks bygg 099 ”Havila Venus” ved kai på Mjølstadneset i Herøy. ”Havila Venus” er et Havyard designTM av typen Havyard 845. Dette skipet er med sitt spesialutviklede hybrid framdriftsanlegg, moderne skroglinjer, Clean Design klasse og katalysatoranlegg det mest miljøvennlige ankerhåndteringsfartøyet (AHTS) på markedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Søndag 18. oktober blir det åpent skip på Mjølstadneset fra kl. 14 til 18 hvor alle kan ta skipet og dets avanserte systemer i nærmere øyesyn.
Havyard 845 er en stor AHTS med en kraftstasjon på 18000 kW (24500 HK) som gjennom et avansert hybrid framdriftsanlegg sørger for stor trekkraft, evne til å holde seg i posisjon og utføre avanserte oppdrag under ekstreme forhold.
Hybridsystemet er det mest avanserte og miljøvennlige på markedet i dag og er superøkonomisk i alle kondisjoner skipet vil operere under. Når en AHTS går fra A til B er kraftbehovet lite i forhold til den totale kraftressursen om bord. Under posisjonering for operasjoner på store havdyp vil kraftbehovet variere mye, mens i krevende ankerhåndteringsjobber vil en i perioder trenge all tilgjengelig kraft ombord.
Kraftstasjonen består av to store og fire mindre diesel generatorsett. Hybridsystemet legger til rette for at man kan optimalisere kombinasjoner av dieselmekanisk og dieselelektrisk drift. Avanserte systemer kontrollerer hele tiden at de enkelte dieselgeneratorene opererer optimalt med hensyn på å redusere drivstofforbruk og utslipp av NOx og CO2. Det avanserte hybridsystemet på en Havyard 845 gir 10 – 15 % lavere drivstofforbruk enn andre løsninger som eksisterer i markedet.
Kraftige 500 tonns vinsjer og utstyr for sikker ankerhåndtering gjør ”Havila Venus” til en sikker arbeidsplass med stor arbeidskapasitet. Utsettelsesarrangement for fjernstyrte miniubåter (LARS) over skutesiden og A-ramme på hekken gjør at skipet også kan utføre avanserte undervannsoppdrag ned til 3000 m.
Hoveddata og spesifikasjoner for Havyard 845 ”Havila Venus”:

(En mer utfyllende omtale av skipste vil være tilgjengelig i Skipsrevyen nr 5/09 og på våre nettsider)
Skipet er designet av Havyard Design AS i Fosnavåg. I tillegg til Havyard 845 har Havyard Design AS utviklet flere størrelser ankerhåndteringsfartøy, plattform supply skip, undervanns vedlikeholdsskip, dykkerskip og konstruksjonsfartøy. Det er i dag Havyard designTM av forskjellige typer under bygging på verft i Norge, India, Kina og Singapore.
Skipet er bygget ved Havyard Groups verft Havyard Leirvik AS i Sogn. Verftet skal levere ytterligere 5 skip, det siste i 2011.
Gruppens verft Havyard Tomrefjord AS har to skip i ordre for levering i 2009 og 2010.
Havyard Elektro AS har utført elektroinstallasjonen på skipet.
Havyard Powertec AS har levert elektro engineering.
Havyard Ship Services AS har utført oppfølging og inspeksjon av byggingen av skroget til skipet i Tyrkia. De skal i tillegg ha ansvar for oppfølging av skipet i garantiperioden og fartøyets levetid gjennom Havyard Life Cycle PortalTM.