Alf Tore Sørheim, avdelingsdirektør beredskap og inspeksjon, Sjøfartsdirektoratet. Foto: Sjøfartsdirektoratet

Holdt tilbake seks utenlandske skip i 2017

I løpet av 2017 gjorde Sjøfartsdirektoratet 557 havnestatskontroller av utenlandske skip, hvorav 227 fikk pålegg og seks ble tilbakeholdt. Totalt loggførte inspektørene 720 mangler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Alf Tore Sørheim, avdelingsdirektør for kontroll og inspeksjon forteller at det var fire lasteskip, ett offshore supplyskip og ett i kategorien «other special activities». Ett av skipene, «Tide Carrier», var på tilbakeholdelsestidspunktet uten gyldig flagg.

 - Skipet var skipet flagget i Comorene, men de som hadde utstedt sertifikatene var iht flaggstat ikke lengre godkjent for å utstede sertifikater. Således var sertifikatene ikke gyldige. Skipet er senere flagget inn i Palau, forklarer Sørheim til Skipsrevyen.

- Antall tilbakeholdelser kan variere fra år til år, men vi ser en svak nedadgående trend . 2017 var ikke noe unormalt.  Antall inspeksjoner med pålegg har vist en svak økende trend over de siste årene, kommenterer Sørheim.

Generelt god tilstand på navigasjonssystemer

Hver høst gjennomfører havnestatene i samarbeidet Paris Memorandum of Understanding (PMOU) fokuserte inspeksjonskampanjer kalt CIC. I 2017 var det særlig navigasjonssystemene inspektørene kontrollerte.

- CIC 2017 gav ikke noen markante utslag i tilbakeholdelser hverken for Norge eller PMOU. Normalt vil en under en kampanje hvor en fokuserer på et område finne flere mangler enn normalt. Antallet mangler var imidlertid ikke urovekkende og den generelle tilstand på dette området er bra, sier Sørheim.

Til høsten står kontroll av Marpol annex VI – utslipp til luft fra skip på agendaen.

Totalt syv norske skip ble i 2017 tilbakeholdt i utlandet, det samme antallet som året før. På siste utgave av PMOUs «white list» over gode, lav-risiko flagg er Norge dermed rangert på 10. plass, mot 5. plass i 2016. - Plasseringen på white list baserer seg på antall tilbakeholdelser i PMOU de tre siste årene i forhold til antall inspeksjoner. Dette er ikke statisk og plasseringen på white list vil variere i forhold til både hvordan eget flagg gjør det så vel som alle andre flagg, påpeker Sørheim.