Illustrasjon: Nye Vikanøy som blir bygget i henhold til de nye retningslinjene fra Fiskeridirektoratet – Illustrasjon: NSK Ship Design

Havbør kontraherer nytt snurrevadfartøy

Havbør AS signerte nylig kontrakt med Ozata Shipyard på bygging av et 44 meter langt og 11, 5 meter bredt snurrevadfartøy.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rederiet oplyser i en pressemelding at de har sterkt tro på levendelagring og at man kun er i starten av en positiv utvikling for industri og flåte for levendefangst.

- Vi har også tilpasset fartøyet for leveranse av fisk i Itube-kasser, sier Jon Edvard Johnsen daglig leder og eier av Havbør A/S i meldingen.

Toppmoderne fabrikk
Prosjektleder i NSK Ship Design, Jørn Jacobsen meddelere at de i designprosessen har lagt vekt på å optimalisere skroglinjer for redusert drivstofforbruk og god servicefart. I samarbeid med rederiet er fartøyet designet med god kapasitet på sidepropeller, kraner, lasterom og vinsjepakke, samt høy komfort og standard i innredning.

- Fartøyet har et stort fabrikkdekk som blir utrustet med en topp moderne fabrikk. Fartøyet blir utrustet med RSW for kjøling og sirkulasjon for levendefisk. Over en tredjedel av kontraktssummen er sannsynlige leveranser fra norske leverandører. Fartøyet er designet i tråd med retningslinjene for lasterom fra Fiskeridirektoratet og i tett samarbeid med mannskapet, avslutter Jacobsen.

Salgssjef i NSK Ship Design Thomas Myhre – Foto NSK Ship Design.

- Vi har hatt et utmerket samarbeid med NSK Ship Design for utvikling av nybygget og vi ser frem til å realisere prosjektet. Det viser at det finnes miljøer og kompetanse her nord som er fullt ut konkurransedyktige med miljøer lengre sør. Vi er stolt og glad for å ha fått til et helhetlig nordnorsk prosjekt, tilføyer Jon Edvard Johnsen.

Flere norske leverandører
- Med denne kontrakten tar vi en ny posisjon i markedet for moderne kystfiskefartøy der vi tilbyr ett topp utstyrt fartøy med mange norske leverandører til 15-20 % lavere pris enn det skandinaviske markedet. Flere norske rederier vurderer nå tyrkiske verft både på pris og kvalitet, samt fordi at de har tilgjengelig leveringskapasitet for 2020, sier Thomas Myhre Salgssjef NSK Ship Design

Nye “Vikanøy” får byggnummer 63 og skal leveres sommeren 2020.