Havarikommisjonen: Derfor fikk «Viking Sky» blackout
Havarikommisjonen la onsdag frem sin foreløpige rapport etter «Viking Sky» sitt motorhavari i mars i år.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Smøreoljenivåene til alle dieselgeneratorene ble holdt på 28%-40% kapasitet. Produsenten MAN sin anbefaling er å holde den på 68%-75% kapasitet, skriver Havarikommisjonen.
Dieselgeneratorene stengte av som følge av lavt oljetrykknivå, kombinert med rulling. Alle de tre dieselgeneratorene stoppet i løpet av 19 minutter, som foråsaket blackout og tap av fremdrift.
Havarikommisjonen skriver at det gikk 18 alarmer om lavt oljenivå på skipet i forkant av motorhavariet. I tillegg var en av hovedmotorene koblet fra for reparasjon.
Som følge av funnene anbefales alle rederier og operatører å sørge for at tanknivåene på smøreolje opprettholdes i samsvar med motorprodusentenes instruksjoner, og blir fylt opp på forhånd i tilfelle dårlig vær.
Funnene samsvarer med det Skipsrevyen meldte 28. mars i år.
- Våre eksperter har bekreftet funnene om at motoren stanset forårsaket av lave smøreoljenivåer, sa kommunikasjonsdirektør i MAN Jan Hoppe til Skipsrevyen den gang.
«Viking Sky» har fire MAN hovedmotorer, to rekkemotorer med ni sylindre (9L32/44CR på 5.040 kW hver) og to 12-syliders V-motorer (12V32/44CR på 6.720 kW hver). De er konfigurert med to motorer fordelt på en hovedmotor og en hjelpemotor i hvert sitt maskinrom, skilt med brann- og vanntette skott og dører. Ifølge MAN er motortypen spesielt designet for bruk av tungolje (HFO i henhold til DIN ISO 8217-spesifikasjonener) Motorene er turboladet med MANs egen MAN TCR-system.
Kommisjonen konkluderer videre med at skipet bare var en skipslengde fra å gå på grunn.
Havarikommisjonenn varsler at de vil fortsette sine undersøkelser rundt hendelsen.
Der vil se på følgende punkter:
- Maskinromsalarmer
- Ruteplanlegging
- Beslutningsstøtte
- Smøreoljehåndtering
- Evakuering og livredningsutstyr
- Lokale værforhold og undervannsforhold
- Sikker retur til havn - Safe return to Port (SrtP)