ed den nye katamaranen dobler Fjord Line kapasiteten på den raskeste veien mellom Norge og Danmark, samtidig som reisetiden på 2 timer og 15 minutter forblir uforandret. Illustrasjon: Fjord Line

Har kappet den første aluminiumen

Byggingen av Fjord Lines nye katamaran mellom Kristiansand og Hirtshals er i gang. Onsdag forige uke deltok representanter fra rederiet og verftet Austal Ships Pty Ltd på brennestarten i Balamban, Filippinene. Her ble den første aluminiumen kappet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brennestart-seremoni for Fjord Lines nye katamaran mellom Kristiansand og Hirtshals. Fra venstre Morten Larsen, Projects Director i Fjord Line, Claus Møller, Senior Chief Engineer, Fjord Line. Wayne Murray, CEO, Austal Philippines. Ben Wardle, Head of Programs, Austal Australia. Gianni Johannes, Project Manager, Austal Philippines. Jonathan Hann, Project Manager, Austal Philippines. Foto: Fjord Line

Fjord Line er med det i god rute til å starte rutetrafikk på strekningen Kristiansand-Hirtshals som planlagt – til sommersesongen 2020 – med en katamaran som vil gi både vesentlig bedre kapasitet og komfort. Det opplyser Fjord Line i en pressemelding.

 – For oss som lever og ånder for skip og sjøfart, er det få ting som slår følelsen av noe nytt som er på gang. Vi gleder oss til å følge utviklingen framover,  uttaler konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line i meldingen.

Mer komfort og teknologi

Med den nye katamaranen dobler Fjord Line kapasiteten på den raskeste veien mellom Norge og Danmark, samtidig som reisetiden på 2 timer og 15 minutter forblir uforandret. Det australske verftet skal bygge en hurtiggående katamaran med vesentlig bedre komfort og klare miljømessige gevinster sammenlignet med dagens katamaran HSC «Fjord Cat».

Butikken om bord blir dobbelt så stor og gjestene vil kunne velge i tre spennende matkonsepter. Fjord Line utforsker også hvordan teknologiske løsninger kan være med på å forbedre gjesteopplevelsen, for eksempel matserveringen om bord.

- Dette blir et helt nytt fergekonsept i det norske og danske markedet, forsikrer Ternblom.

God utvikling for ruten Kristiansand-Hirtshals

Fra 2014 til 2016 vokste Fjord Line med 26.000 passasjerer og 7.400 biler på ruten mellom Kristiansand og Hirtshals. I 2016 fraktet rederiet 213.000 passasjerer på ruten, fordelt på 576 seilinger. Med den nye katamaranen blir Fjord Line også en aktør på fraktmarkedet mellom Sør-Norge og Nord-Danmark.

Hoveddata:

Lengde 109m (91m)

Bredde 30,5m (26m)

Dybde under vannlinjen 3,8m (3,8m)

Maks passasjerer 1.200 (676)

Maks antall biler 410 (200)

Frakt >500LM (lane meters) (0 m)

Fart 40 knop (40 knop)

Overfartstid 2h15min (2h 15min)