Grovfjord Mek Verksted skal i år leverer 13 nybygg. - Nå rekrutterer vi flere, sier Bård Meek-Hansen. Foto: Thor Nielsen

Grovfjord satser på ny teknologi

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Større satsing på forskning og utvikling var hovedårsaken til resultatnedgangen for Grovfjord Mek. Verksted AS i fjor.

Omsetningen ble også lavere, men det skyldes en omorganisering av virksomheten der reparasjon og vedlikehold ble skilt ut i eget selskap, GMV Service AS. Omsetningen her ble 15 millioner kroner. Sammen med omsetningen på vel 207 millioner kroner i morselskapet, ble totalomsetningen i 2016 omtrent på samme nivå som i 2015.

- Resultatet ble svakere i 2016. Dette skyldes uforutsette utgifter knyttet til byggingen av offshorevind båtene samt økt FoU aktivitet på batterielektriske båter/GMV Zero, forteller daglig leder i Grovfjord Mek Verksted, Bård Meek-Hansen, til Skipsrevyen.

Han legger til at omsetningen hittil i 2017 er noe ned i forhold til samme periode i fjor, men som sjefen sier:

- Omsetningen hittil i år er noe ned, tilpasset vår administrasjonskapasitet. Vi holder på å rekruttere personell slik at vi på nytt kan gi gass, sier han.

Solid båtbyggertradisjon

Grovfjord Mek. Verksted som om to år kan feire hundreårsjubileum har de siste årene spesialisert seg på bygging av båter i aluminium. Oppdrettsnæringen er en stor kunde, men verftet har også levert en serie med servicebåter til vindfarmanlegg.

- Vi leverte syv båter i 2016, mange store. Hittil i år er det overlevert syv båter. Planen er å levere ytterligere seks nye fartøy i 2017, sier Bård Meek-Hansen som er optimist med hensyn til alle forespørslene verftet får fra både oppdrettsnæringen og offshore vindfarmer.

Grovfjord Mek Verksted AS er lokalisert bare 50 minutters biltur fra Evenes lufthavn ved Harstad.