Batteriferje nummer tre til sambandet Hareid-Sulesund er overlevert. Med batteridrift av de nye ferjene, er CO2-utslippene rundt 90 prosent mindre enn dersom akkurat de samme ferjene hadde gått på tradisjonelt drivstoff. Foto: Stig Breidvik

Grønn fjord med Havyard-ferjer

Den tredje batteriferja til sambandet Hareid-Sulesund er overlevert fra Havyard til Fjord1, og Sulafjorden er dermed klar til å bli grønn fjord.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

For å levere ferjer med ekstremt lavt energiforbruk har Havyard har utviklet digitale ferjemodeller og plassert dem i en "digital Sulafjord" laget med helt unike værdata fra området.

Statens vegvesen har investert over 100 millioner kroner i målemaster og målebøyer i Sulafjorden. Disse gir datamengder om vind, strøm, temperatur, bølgehøyde og bølgelengde som norske forskere aldri tidligere har hatt og som gir et unikt innblikk i en fjord.

Dissa dataene er tatt i bruk av Havyard  i utviklingsarbeidet med de nye ferjene som skal krysse Sulafjorden. Leder for FoU-arbeidet i Havyard Group, Kristian Steinsvik, forteller at de har brukt dataene fra vær og vind, strøm og bølger til å gjenskape forholdene i Sulafjorden digitalt. I denne virtuelle testtanken av en fjord ble en digital modell av ferja testet ut, blant annet for å optimalisere skrogformen. Variabler knyttet til ferja sin operasjonsprofil med mange og tette anløp er også tatt med.

- På denne måten har vi greid å utvikle ferjer med ekstremt lavt energiforbruk og med et batterisystem som ikke bare er dimensjonert for godværsdager, men slik at ferjene skal kunne gå helelektrisk også i røft vær sier han.

Med batteridrift av de nye ferjene på strekningen Hareid-Sulesund som planlagt, er CO2-utslippene rundt 90 prosent mindre enn dersom akkurat de samme ferjene hadde gått på tradisjonelt drivstoff. Innsparingen er på nesten 8.000 tonn CO2 per år.

«MF Giskøy», NB 138 på prøvetur. Foto: Stig Breidvik.

Grønt skifte på fjorden – bra for kloden

Ferjene som settes i drift på Hareid-Sulesund i vinter er de tre første av ei lang rekke ferjer der Havyard Group leverer både design, framdrift, broløsninger og bygger ferja. Ferjeleveransene gjør Havyard til den største og ledende aktøren innen det grønne skiftet på norske fjorder - og dermed også i verden.

I vår ble det inngått enn "Sjøfartens Parisavtale" i IMO (FNs organisasjon for sjøfart)) som legger opp til en halvering av de totale klimagassutslippene fra sjøfart innen 2050. 

Dette legger føringer både for styresmakter, kundene våre og for oss, men både disse ferjene og arbeidet vi har gjort og skal gjøre med Kystruten, viser at vi kan innfri kravene med god margin – som nå der ferjene kutter utslippene med nitti prosent, sier Konsernsjef i Havyard Group, Geir Johan Bakke 

Ferjene over Sulafjorden flytter 120 biler over fjorden med effektforbruket tilsvarende åtte, ni middels elbiler. I tillegg kommer det som ren bonus at på denne strekninga er alle bilene om bord "elbiler" fordi de flytter seg ved hjelp av elektrisk strøm og batteri