Panasia sitt system for ballastvannrensing er modulært, og systemet er egnet for både retrofit og installasjon på nye fartøyer.

GMC Maritime satser på miljøprodukter

Som følge av økende fokus og etterspørsel etter miljørettede produkter for skip, starter det stavangerbaserte firmaet GMC Maritime salg av Panasia sine De-Nox og De-Sox systemer, samt ballastvann renseanlegg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den sørkoreanske produsenten Panasia har i over 20 år bygget seg opp til å bli en av verdens ledende leverandører av miljørettede produkter til skip- og offshoremarkedet. Et økende globalt fokus på reduksjon av nitrogenoksider (NOx) og svoveldioksid (SOx) i eksos førte til at Panasia for 10 år siden utviklet avanserte De-Nox og De-Sox systemer. Disse systemene fjerner nitrogen og svovel som fører til sur nedbør og økt konsentrasjon av bakkenært ozon, samt drivhuseffekter.

NOx og SOx er avgasser som utskilles ved forbrenning av olje, gass eller biomasse. Utslippene kan reduseres ved forbedring av forbrenningsprosessene eller ved montering av renseutstyr, blant annet bruk av katalysator.

Gjennom blant annet Gøteborg-protokollen har Norge forpliktet seg til å redusere de samlede årlige utslippene av NOx og SOx, først og fremst for skipstrafikken og fiskeflåten, men fremover vil også fastlandsindustri og offshore petroleumsvirksomhet møte disse reduksjonskravene.

Panasia er dessuten produsent av renseanlegg for ballastvann. Etter IMO resolusjonen er dette pålagt montert på alle nye skip, og etter 2016 pålegges renseanslegg også på alle eksisterende skip i internasjonalt farvann. Systemet hindrer spredning av dyr, alger og andre organismer når ballastvann tas inn og pumpes ut av skip. En slik spredning kan føre til ubalanse i økosystemer, ukontrollert oppblomstring av alger og andre miljøforstyrrelser.

Panasias system er basert på filter- og UV-teknologi, og er er blant annet godkjent av DNV, IMO og USCG, samt har oppnådd Atex sertifisering. Mer enn 100 systemer er montert og 450 systemer er bestilt av rederier og marine selskaper.

GMC Maritime har 40 års erfaring i skips- og offshoreindustrien der installasjon og ombygging av utstyr på skip og rigger har vært en sentral del av virksomheten. Med to tørrdokker og flere dypvannskaier i Stavanger-området er selskapet godt rustet til å montere Panasia sine systemer på skip og rigger fremover. Med 280 høyt kvalifiserte ansatte ser GMC gruppen store muligheter ved å tilby disse produktene.