© Harald Bolten | Dreamstime.com

Gjennomslag for norsk forlag om seilingsleder

Norge fikk i dag fullt gjennomslag i FNs sjøfartsorganisasjon IMO for sitt forslag om etablering av et system med seilingsleder utenfor kysten av Vestlandet og Sørlandet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bakgrunnen for godkjennelsen av forslaget, er den forventede økningen av skipstrafikken, som følge av utviklingen i nordområdene. De nye trafikkseparasjonssystemene i sør kompletterer de som allerede er i kraft i nord. Erfaringene med seilingsledsystemet i Nord-Norge er svært gode.
- Systemet innebærer at skipstrafikk som medfører forurensningsfare flyttes lenger ut fra kysten. Dette bidrar til å styrke sjøsikkerheten og sikre norske myndigheter bedre responstid ved fare for akutt forurensning, sier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.
Alle analyser som er foretatt i forbindelse med arbeidet med trafikkseparasjonen utenfor norskekysten, sammen med den økte statlige slepebåtberedskapen, viser at innføring av et system med skipsleder vil redusere sannsynligheten for ulykker og oljeutslipp vesentlig. Det vil også øke mulighetene til å begrense konsekvensene dersom en ulykke likevel skulle skje.
De norske forslagene er utarbeidet av en prosjektgruppe ledet av Kystverket i nært samarbeid med Sjøfartsdirektoratet, fiskerinæringen, petroleumsindustrien, sjømannsorganisasjoner, miljøvernorganisasjoner og skipsfartsnæringen.
De nye trafikkseparasjonssystemene vil få effekt fra 1. juni 2011.

Om seilingsledene
Seilingsledssystemene er i all hovedsak lagt utenfor territorialfarvannet. I korthet innbærer tiltakene at risikotrafikk flyttes lengre ut fra kysten, samtidig som det innføres trafikkseparering. Dette bidrar til reduserer faren for ulykker og gir oss bedre tid til å treffe nødvendige tiltak dersom et fartøy skulle komme i vanskeligheter.
Tiltaket gjelder for alle tankskip og andre fartøy på 5000 bruttotonn eller mer, som går i transitt langs norskekysten eller i internasjonal trafikk til eller fra en norsk havn.
Tiltakene medfører ikke betydelig økt seilingsdistanse og er lagt i godt avstand til fiskeri- og petroleumsaktivitet og sårbare områder, og ivaretar således hensynet til berørt interesser på en god måte.
Tiden er en viktig faktor både for å unngå en skipsulykke, men også for å få på plass nødvendig utstyr når formålet er å begrense konsekvensene av en skipsulykke. Ved å flytte trafikken lengre ut fra kysten, oppnås det en tidsgevinst, både i tilknytning til et drivende skip og et eventuelt oljesøl som er på vei mot land. Dette gir bedre varslingstid, økte muligheter for til å få på plass et slepefartøy og større mulighet til å få på plass nødvendig oljevernutstyr. Rutetiltakene bidrar således til å gi andre sjøsikkerhets- og oljeverntiltak økt effekt.