Illustrasjonsfoto

Gjennomslag for Norge i IMO

Retningslinjer for gassdrevne skip og forbud mot bruk av tungolje i Antarktis er besluttet av IMO. Dermed har Norge fått gjennomslag for to viktige saker i IMOs underkomite ”Bulk, Liquid and Gases” (BLG) i London.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Midlertidige retningslinjer om sikkerhet på skip med maskininstallasjoner som bruker naturgass som drivstoff, ble godkjent av underkomiteen. Dette er første skritt på veien mot en felles bindende internasjonal kode for skip som drives med gass, også andre gasser enn LNG og muligens også nye teknologier. Norge fikk satt regler for gassdrevne skip på agendaen under MSC 78 i mai 2004 og har ledet arbeidet både i korrespondansegrupper mellom møtene og i arbeidsmøter under møtene.

- Vi er svært fornøyd med at vi endelig får noe på plass selv om mye gjenstår. Retningslinjene skal endelig godkjennes av MSC i mai 2009, men det antas å bli en proformasak, sier fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude. Norge har koordinert alle korrespondansegruppene mellom møtene og alle draftinggruppene under møtene.

Norge kan også glede seg over at det nå endelig ser ut til å bli forbud mot bruk av tungolje i Antarktis. Norge har vært en sterk pådriver i dette arbeidet og i BLG-møtet ble det enighet om endringsforslag til MARPOL som oversendes IMOs miljøkomité MEPC for godkjenning. MEPC møtes i juli 2009, og selv om noen delegasjoner er skeptiske til endringene, tror vi de vil bli godkjent av hovedkomiteen. Norges engasjement i saken har sin bakgrunn i de ulykkene som har skjedd I Antarktis og de store miljøutfordringene som søl av tungolje vil forårsake i de sårbare farvannene i Antarktis.