«Edda Fauna», bygget i 2008, er et av fartøyene som får ettermontert Wärtsiläs lønsinger. Foto: Østensjø Rederi

Gir to Østensjø-skip ny miljøprofil

To offshore konstruksjonsskip, som eies av Østensjø Rederi, skal få ettermontert Wärtsiläs Hybrid Upgrade-løsning. Oppgraderingsprosjektet åpner for mindre bruk av skipenes motorer mens de ligger på dynamisk posisjonering – med tilsvarende reduksjon i eksosutslippene. Hybridsystemet vil også redusere utslippene i alle andre driftsmoduser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De to fartøyene, «Edda Fauna» og «Edda Flora», ble bygget i 2008. Kunden valgte Wärtsilä Hybrid Upgrade-løsningen for å gi skipene en mer attraktiv miljøprofil for potensielle befraktere. Hybridoppgraderingen inkluderer selskapets nye elektroniske DC bus-link, som gjør at et fartøy kan operere i DP2- og DP3-modus med en lukket DC-bus i hybridtilstand, og med en åpen bus på AC-systemet. Den reduserte driften av motorene sparer drivstoff og reduserer karbonavtrykket, samtidig som kravene til motorvedlikehold også minsker, heter det i en pressemelding.

– Vi skal være et rederi som leder an i bærekraftige operasjoner. Dagens karbonavtrykk skal reduseres gjennom systematisk innsats og fortsatt teknisk utvikling på alle nivåer. Dette er grunnen til at vi har valgt å oppgradere disse fartøyene til hybrid fremdrift, et teknologiområde der Wärtsilä utmerker seg, sier Egil Arne Skare, prosjektdirektør, Østensjø. 

– Wärtsilä Hybrid Upgrade-løsningen samsvarer med våre fem strategiske temaer: Vi ønsker å hjelpe kundene våre på vei mot nullutslipp, effektivitet, sikkerhet, pålitelighet og drivstoffleksibilitet. Hybrid fremdrift er en økende trend i marin sektor, der flere og flere selskaper utnytter fordelene den gir, sier Helge Solberg, Senior Proposal Engineer, Wärtsilä Marine Power.

Leveranse av Wärtsilä-utstyret til begge skipene er planlagt i januar 2021. Finansiering fra statlige Enova, som fremmer miljøvennlig produksjon og forbruk av energi, har vært et viktig bidrag i dette prosjektet.

Den marine industriens første integrerte hybride kraftmodul

Ved å kombinere sine kompetanser innen marin elektro, automasjon og motorteknologi, har Wärtsilä satt sammen flere funksjoner og systemer for å levere én enkelt integrert hybrid kraftmodul som kombinerer motorer, et energilagringssystem, og kraftelektronikk som optimaliseres av et unikt og svært sofistikert energistyringssystem (EMS).

EMS fungerer som «hjernen» i hybridsystemet, og optimaliserer energistrømmene mellom de forskjellige kraftkildene, lagringen og forbrukerne om bord for å oppnå høyest mulig effektivitet.