Ifølge prosjektlederen i NCE Maritime CleanTech, Pål G. Eide, er klyngeprosjektet igangsatt for at Norge skal oppnå målsettingene i Paris-avtalen. Foto: NCE Maritime CleanTech

Går fremtidens PSV like gjerne på hydrogen?

Gjennom et klyngeprosjekt er NCE Maritime CleanTech, med Statoil og Wartsila Ship Design på laget,  i gang med utviklingen av en hydrogendrevet PSV med nullutslipp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hvorfor hydrogen er så godt egnet for fremdrift på PSV kontra batteridrift?

- Seilingslengde i PSV fart overgår det dagens batteriteknologi kan levere. H2 anses som det nærmeste realistiske nullutslipp drivstoff for denne fartstypen, mener prosjektlederen i NCE Maritime CleanTech Pål G. Eide.

Ifølge han er klyngeprosjektet igangsatt for at Norge skal oppnå målsettingene i Paris-avtalen.

- Da må maritime null-utslippsløsninger utvikles. Batteri som energilager rulles ut i stor skala innen blant annet fergetrafikken og offshore-shipping. For lengre seilingsruter og/eller høyere hastigheter er ikke dagens batteriteknologi tilstrekkelig, mener han.
Eide legger til at hydrogen som energilager og brenselcelleteknologi for omgjøring til elektrisitet, er velprøvd teknologi som er nærliggende å implementere i skip for å oppnå null CO2 utslipp. 
 

Teksten er et utdrag av en større artikkel i Skipsrevyen nummer 3. Les hele artikkelen her