"Troms Mira" er norsk kvalitet fra Vietnam. Fra v. VARDs norske ledelse ved verftet: Bernhard Hansen, Roger Vassdal og Erik Helland Sandnes. Foto Andreas Bjørnson

Full bedding i Vung Tau

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VARD bygger så grunnen på verftet i Vietnam formelig rister. Synkende oljepris og uro i markedet setter ingen umiddelbar stopper, og de har fått noe innpass i Asia.

Av Andreas Bjørnson

Rundt om på det 110 000 kvadratmeter store verftsområdet står nå syv skipsbygg. VARD har aldri hatt større aktivitet på en gang i Vietnam.

– Normalt har vi bygget tre-fire båter årlig, men nå skal syv båter være ferdige i 2015 og 2016. Rekorden gjør oss fult beskjeftiget. Vi bygger for både nye og tidligere kunder. Vi har fire rederier i ordreboken nå. Det sier Roger Vassdal som er daglig leder for VARD i Vung Tau, og legger til at det spørs hvor lenge nedgangen i oljeprisen varer.

– Jeg håper den ikke blir langvarig.

Avansement

VARD bygget verftet mellom 2007 og 2010. Første sjøsetting fant sted I 2009, og offisiell åpning var i 2010, hvorpå første skip ble levert like etterpå.

Det går i supply- og ankerhåndteringsfartøy. Roger Vassdal mener investeringene i verftet svarer til forventingene. – Å ja, verftet fungerer sånn som målsettingene har vært, så dette er vi fornøyd med. Vi har vel på veien fått spørsmål om det var mulig å få til det vi ønsket i Asia, men her går det bra, forteller Vassdal fornøyd. Men selskapet vil ikke ut med hvor mye de har investert i verftet.

– Når det gjelder hvor teknisk avansert vi bygger nå, så er det på samme nivå som ved våre øvrige verft. Første bygg her i Vung Tau var et ankerhåndteringsskip, og klart, det var en tøff start. Vi bygget en prototype omtrent samtidig som vi satte opp verftet. Med andre ord, en bratt kurve for læring og utvikling de første årene, forklarer prosjektleder Erik Helland Sandnes. Han legger til at flere nye ingeniører har blitt ansatt, hvilket er bra bilde på utviklingen deres.

– Et annet godt eksempel er jo at Farstad kom tilbake og ville ha enda et nytt skip, legger prosjektleder Bernhard Hansen til.

Muligheter

VARDs utgangspunkt var å få en fot i Asia da Vietnam ble medlem i Verdens handelsorganisasjon WTO i 2006. Nå "tilsvarer" Vung Tau norske Stavanger og god teknisk utdanning er tilgjengelig.

– Vietnam hadde allerede ambisjoner innen blant annet skipsbygging. Kostnadene er lave og folk er både arbeidsomme og lærevillige, sier Vassdal.

Norad er direktoratet for utviklingssamarbeid. De opplyser at Vietnam er en autoritær ettpartistat med stabil politisk situasjon og fokus på videreføring av økonomisk vekst. Landet kan sies å ha "verdensrekord" I utvikling. 58 prosent av befolkningen var fattige i 1990. Det ble redusert til 15 prosent i 2008.

Fremgangen i Vietnam har vært betydelig og mange av FNs tusenårsmål er nådd. Eksempelvis styrket offentlig helsevesen, økt levealder, universell grunnutdanning og stor reduksjon i barnedødelighet. På andre områder er utviklingen mer bekymringsfull, ikke minst knyttet til menneskerettigheter, korrupsjon, klimaendringer og rettferdig fordeling. Revidert grunnlov gir få endringer av betydning for landets styresett, og sementerer Kommunistpartiets suverene posisjon, heter det fra Norad.

Gjennomsnittlig lønn i landet er rundt 50 kroner dagen. Til sammenlikning har industrilønningene blitt tredobbelt flere steder i Kina. Resultatet er at flere flytter produksjonen sin til Vietnam.

– Norsk kvalitet

Innholdet i fartøyene fra VARD kan variere veldig fra rederi til rederi, men de samme designtypene går igjen får vi forklart. Som en del av kravet til kvalitet opplyser verftet at de betaler sine rundt 775 vietnamesiske arbeidere bedre enn minstelønn.

De tre erfarne skipsbyggerne bedyrer at VARD leverer på kontrakt den kvalitet som er avtalt. – Dobbel-dåpen på to søsterskip i Bergen først i november (se side ??) er godt bilde på hvor lik kvaliteten er. En båt var bygget i Norge, den andre hos oss i Vung Tau, fastslår Vassdal.

Hvor vidt det er prisforskjell mellom verftet i Vietnam og VARDs verft I Norge, får vi ikke greie på. Om de også sikter på å få produsert mer teknisk avansert utstyr i lavkostland, istedet for i Norge, vil de heller ikke ut med.

– I dag importerer vi utstyr fra vår produksjon i Norge. Det monteres ombord i skipene her, beretter Vassdal og kommer inn på kulturforskjellene.

Ikke korrupt

– Vi krever kvalitet i alle ledd og det kan i noen grad virke forsinkende når vi samarbeider med andre i Asia, sier Vassdal, men er fornøyd.

– Typiske utfordringer i Asia er å få samarbeidsparter til å skjønne våre krav til dette med tid og leveringspresisjon. Mandag klokken sju er ikke tirsdag klokken sju. Det å inngå kontrakter er også en øvelse, da personlige bekjentskaper kan være vel så viktige. Men, med litt opplæring om standarder har våre leverandører og medarbeidere utviklet og implementert reglene vi krever, sier Vassdal og understreker:

– Våre folk og samarbeidsparter vet hvordan ting skal foregå uten korrupsjon og svinn. Vi har en håndbok for kulturelle gråsoner. Hva som er innlysende for oss er ikke nødvendigvis det for vietnameserne - og omvendt. Vi har nulltoleranse for korrupsjon.

Verdidrevet selskap

Det forklares om VARDs verdier. Om fellesskap, og at hver enkelt ansatt skal bli tatt vare på som en del av gruppen. Selskapet bygger på tillit, og at tilfredse kunder er alles ansvar.

– Verdier og guidelines er felles på alle våre verft. Også her i Vung Tau har vi flat organisasjon. Prosjektlederne er norske, og i ledergruppen har vi halvt om halvt med nordmenn og vietnamesere. Våre norske holdninger er viktige, samtidig som den lokale kulturen skal ivaretas. Alle kunder skal kjenne oss igjen på verdiene så de vet hva som kan forventes, sier Vassdal.

Han poengterer at verftet i Vung Tau igjennom flere sertifiseringer ivaretar kvalitet og HMS. De opplyser å kunne hake av lista med ILO-standarder, intet barnearbeid, rett lønn og regulert arbeidstid. – Vi har fått flere sertifiseringer på langt kortere tid enn vanlig av DNV GL, fordi vi deler beste praksis og kunnskap fra alle våre verft. Det koster å opprettholde standarden, men den er hva VARD står for. Vi er andre skipsverft i verden med SA 8000 sertifisering. Det har betydning for finansiering og kundeforholdene, fastslår Vassdal.

– I snitt er våre ansatte 30 år gamle, ingen er under 20. Nylig hang vi opp diplomet for ett år uten fraværskader. Da var hele 600 dager gått uten skader blant ansatte, ifølge en godt fornøyd Vassdal. Han viser frem bilde av da en annen stor norsk bedrift besøkte verftet. – Våre kvalitetssystemer og CSR høster svært positiv oppmerksomhet fra andre norske aktører.

Frihandelsavtale

Verftsjefen forklarer at strikt norsk forretningspraksis i noen tilfeller kan føre til forsinkelser med import og eksport. Men Norge forhandler som EFTA-medlem en frihandelsavtale med Vietnam. Denne ventes  ferdig i 2015.

– Vi satser langsiktig. Viktig for oss er at import og eksport mellom Vietnam og Norge fungerer godt. Vi bygger jo med mange tekniske komponenter produsert i Norge. Derfor har vi store forhåpninger til bedre og enklere betingelser med en frihandelsavtale. Enklere prosedyrer skader ikke, men gjør verden enklere.

EFTA står for European Free Trade Association og består av Island, Liechtenstein, Norge og Sveits.

Asia-markedet

VARD-sjefen forteller at verftet i Vung Tau har fått mer innpass i det asiatiske markedet i løpet av 2014. – Vi har fått flere internasjonale kunder. VARD Vung Tau er et strategisk viktig verft for selskapet, for å nå ut i flere markeder.

Mer konkret vil ikke selskapet være av hensyn til konkurransesituasjon og børsnotering, men VARD i Vietnam går altså for fulle segl.

VARD i Vung Tau

  •  775 egne ansatte vietnamesere
  • 425 gjestearbeidere
  • 13 norske ansatte, 11 faste
  • salgskontor i Norge og Singapore
  • typiske skip rundt 2 700 tonn, som tar 5 000 tonn last
  • bygger med komponenter fra f.eks. Rolls-Royce Engines i Bergen, Brunvol i Molde og VARD Electro
  • børsnotert i Singapore, majoritetseier er italienske Fincantieri (55,63%)