Vaagland Båtbyggeri AS, Vågland overleverte M/S «MULTI SERVER» til FSV Group AS, Aukra den 31. mai 2013 som byggenummer 146.

FSV Group og Vaagland Båtbyggeri med ny kontrakt

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rederiet FSV Group tar skrittet videre og bestiller ytterligere nybygg hos Vaagland Båtbyggeri. Tidligere i år har verftet levert to frakte- og servicefartøy til FSV Group, og disse er nå i full operasjon på langsiktige kontrakter for kunder innenfor oppdrett.

Det nye fartøyet, MS «Multi Green» bygger på konseptet fra de to første fartøyene, men er en kraftig videreføring basert på de erfaringer rederiet har skaffet seg så langt. De viktigste driverne bak de endringer som er foretatt, er ønsket om enda bedre HMS, optimalisering for badebehandling med H2O2, samt mer miljøvennlig fremdriftsteknologi.

Rent konkret er følgende endringer foretatt:

  •  Økt fysisk størrelse til 26,9 x 11,5m
  •  Fartøyet skal klasses hos DNV med notasjon +1A1, DYNPOS-AUT, TUG
  •  Diesel-elektrisk framdrift
  •  Utbedret dekksarrangement for best mulig HMS

    •  Hydraulisk haikjeft
    •  Hydrauliske tauepinner
    •  Hydraulisk utstyr for låsing og stramming av tau

  •  Forberedt for innebygget dosering av hydrogenperoksid
  •  Større dekksplass med kapasitet for ytterligere 2 stk 20 ft container, totalt 5 stk.

FSV Group skal være best på HMS og sikkerhet for mannskap, og de endringer vi foretar i dekksarrangementet er viktige skritt i dette arbeidet. At også dette fartøyet bygges hos Vaagland Båtbyggeri, nå etter DNV-standard er med på å gi et ytterligere kvalitetsstempel på våre fartøy og tjenester.

Det er også knyttet store forventinger til det nye fremdriftssystemet som er ventet å gi drivstoffbesparelser omkring 20 PBE. Navnet «Multi Green» skal nettopp referere til at fartøyet tilbyr en miljøgevinst sammenlignet med tradisjonell fremdriftsteknologi.

De nærmeste årene forventer rederiet stor aktivitet knyttet til merdbehandling av laks med H2O2. Av denne grunn har vi foretatt viktige tilpasninger for å maksimere kapasiteten for denne type oppdrag. Selve doserings- og styringsenheten vil bli bedre integrert i fartøyet, og lastekapasiteten er øket fra 3 til 5 containere.

FSV Group har, i samarbeid med sine partnere, tradisjon for å tenke riktig og respondere tidlig på behov i markedet. Det forventes derfor at også dette fartøyet vil bli travelt opptatt med å løse kompliserte og tunge oppdrag langs norskekysten.

Vaagland Båtbyggeri har på sin side sikret aktiviteten ved bedriften frem til levering, og bidrar samtidig til å ytterligere styrke de ansattes kompetanse innenfor denne type tonnasje.

Fartøyet skal leveres i september 2014.