Bastøfergene tester ut autonome styringssystemer. Sjøfolka frykter ytterligere nedbemanning med autonome skip. Foto: Bastøfergene.

Frykter ytterligere nedbemanning med autonome skip

- Ja det er jo det alle spør seg om nå! sier sjøfolk Skipsrevyen har snakket med.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

“Bastø VI” tester i disse dager ut sine nye autonome styringsystemer utenfor Horten. Det er Kongsberg som produserer og tester det nye autonome systemet. Sjøfolk Skipsrevyen har snakket med frykter at det kan ble ytterligere nedbemanning med autonome skip. 

- Det er jo det alle spør seg om nå! sier sjøfolkene.  De har allerede vært gjennom en runde med nedbemanninger. Nå frykter de at autonome skip vil føre til enda færre sjøfolk om bord.

Først tok de en matros fra nattskiftet. Nå er det bare en matros igjen. Han går normalt med en lærling, men det tar jo tid før lærlingen kan gjøre matros jobb like godt som en erfaren matros. Nå frykter vi at det skal tas ytterligere en matros fra dagskiftet også.

Sjøfartsdirektoratet kartlegger bemanningssituasjonen

Som Skipsrevyen omtalte i går så har fergemannskap ropt varsko om sikkerheten ombord i fergene etter at bemanningen har blitt redustert. SP tok opp dette spørsmålet  i spørretimen i Stortinget og Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen viser til at Sjøfartsdirektoratet er i gang med å kartlegge bemanningssituasjonen. Der er innspillene fra sjøfolkene viktig, sa Røe Isaksen.

-Til syvende og sist er det alltid økonomien som ser ut til å vinne hver gang, sier sjøfolkene. Det å spare kostnader og øke inntjening er viktig for rederne og eierne, men det må ikke gå på bekosting av sikkerheten fremholder sjøfolkene. Det blir hardere og hardere press på effektivitet og tiden vi bruker ved kai på å lasse og losse. I dag går det ca 15 minutter, med autonome styringssystemer regner man med at det vil komme til å kunne knipes enda et minutt her og der,

Økonomi er ett av motivene

Kaptein Ragnar O. Larsen om bord på en av Bastøfergene medgir at økonomi er et av motivene som  ligger bak, som en av flere faktorer for å gå over til autome styringsystemer, men sier at det også har å gjøre med mest mulig effektiv tidsbruk til og fra kai og at det skal bli enda enklere for mannskapet å styre disse prosessene.  Hva dette eventuelt innebærer for våre arbeidsoppgaver ombord er det alt for tidlig å si noe om, sier Larsen.