Vard fikk skryt under cruise-konferanse i New York, forteller Hermundsgård. Foto: Vard

Frykter ikke overkontrahering i cruise

Verftskonferansen: Helge Hermundsgård i DNV GL forventer fem-seks prosent vekst i cruisenæringen fremover. – Det er verftskapasiteten som hemmer veksten, sier han. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- I dag består verdens cruiseflåte av om lag 400 skip, med en snittalder på 20 år. Flåten til de største konsernene har en snittalder på 14 år, dermed er det også en del mye eldre skip der ute, åpnet Hermundsgård, business development manager cruise i DNV GL sitt innlegg om muligheter og utfordringer i cruisesegmentet. 

Han fortalte videre at selv om skipene historisk sett har hatt lang levetid, vil de i fremtiden måtte skiftes ut hyppigere for å tiltrekke seg kundene og holde inntjeningen oppe. Hermundgård trekker frem balkonger som eksempel. – På de eldre skipene er det langt mellom balkongene, mens på de nyere er det masse balkonger. 

- Turismen er i sterk vekst, og cruise utgjør i dag bare tre prosent av turismen, sier Hermundsgård, som er overbevist om at den andelen vil øke. Blant annet fordi et skip kan ta deg steder du ikke kommer på et resort. Og det er ikke bare dem med blått og grått hår som vil reise på cruise i fremtiden. I følge Hermundgård er det også et marked for millenlails, dem født mellom 1980 og 2000 innen cruisesegmentet. 

Fullbookede verft

Hermundgård ser også at luksus- , og destinasjon –  ekdspedisjonscruise, som norske verft har siktet seg inn på, er inne i en periode både for vekst og oppgradering. Med unntak av ekspedisjonscruiseskip til de artktiske områdene, peker Hermundsgård på Galapagos som en destinasjon som trenger nye, oppgraderte skip. - Jeg var på en cruise-konferanse i New York, der fikk Vard masse creds fra Ponant for å ha levert til avtalt tid og kvalitet. Med unntak av de aller største, er de blant de første som får det til i dette segmentet. 

I følge DNV GLs cruiseekspert er det kapasiteten ved verftene som gjør at veksten ikke er større. – Verftene som bygger cruise er fullbooket frem til 2024-2025, men det kommer også nye verft, og også Kina vil begynne å bygge cruiseskip. Man vet ikke når, men man vet at de kommer, sier Hermundgård, som er helt tydelig på at en ikke trenger å frykte overkontrahering innenfor ekspedisjonscruise i overskuelig fremtid.