Mandag kveld begynte baugen å synke, nå ligger mesteparten av fartøyet under vann. Foto: Jakob Østheim/Forsvaret

Fregatten synker - startet interngransking

Flere av vaierne som holder KNM Helge Ingstad oppe har røket, skipet er i ferd med å synke. Tirsdag formiddag inviterte Sjøforsvaret til pressekonferanse på Haakonsvern. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Mandag kveld sank baugen på fartøyet en meter dypere, som følge av det røk to av vaierne, de to vi anså som de svakeste, de ble erstattet av to nye, forsterkede vaiere, og vi jobbet helt frem til midnatt. Etter midnatt anså vi ikke situasjonen som trygg nok til å bruke personell til sikring av baugen. Klokken 06.00 i morges røk samtlige i baugen, festepunktene i fjellet ga etter. Fartøyet har nå lagt seg til ro. Alle vaierne akterut er inntakte og anses å ligge stabilt, fortalte Håvard Mathisen, koordinator i Forsvarsmateriell, som leder abreidet med å berge fartløyet. 

- Det har hele tiden en krevende og kompleks sikringsoperasjon, understreker Yngve Skoglund, flaggkommandør og leder for maritime operasjoner i Sjøforsvaret. 

Planelegger fortsatt heving

- Ingenting tilsier at våpnene skal ut før skipet heves, de er ikke farligere i dag enn de var i går, sier Mathisen om våpnene om bord i fregatten. Skoglund presiserer at det heller ikke er tungolje eller annet tungt drivstoff om bord som kan føre til tyngre utslipp. 

Kystverket melder på sine hjemmesider at de erklærer statlig aksjon, noe som innebærer at Kystverket leder oljevernberedskapen, mens Sjøforsvaret står for bergingen av havaristen.

– Kystverket har totalt samlet opp 13 kubikkmeter med forurensning (diesel), skriver Kysverket på sine hjemmesider. 

Mathisen forteller videre at det har blitt benyttet ROV for å undersøke hvordan fartøyet ligger, og for å se på mulighetene for å sikre det videre. Planen er fortsatt å heve fartøyet og transportere det til Haakonsvern for vurdering av skadene. 

- Vi kommer til å berge fartøyet og få det opp, så får vi se hva som er hensiktsmessig å gjøre, men det er klart, jo mer vann som kommer inn jo mer skade blir det. Det er sannsynlig at det blir større materielle skader enn den situasjonen vi hadde i går, konkluderer Mathisen. 

Startet interngransking

Parallelt med etterforskningen til både politiet og havarikommisjonen har Sjøforsvaret startet sin egen interngransking av hendelsen. 

- Det har blitt etablert i gruppe som tar utgangspunkt i kollisjonen og jobber seg bakover, og går grundig gjennom alle relevante aspekter. De skal også fortløpende komme med tilrådninger dersom de ser det er noe vi kan gjøre bedre, sier kontreadmiral Nils-Andreas Stensønes, om det videre arbeidet internt.  

- Gruppen ledes av en person med sjømilitær erfaring utenfor min egen stab. For å gi dem arbeidsro oppgir vi på nåværende tidspunkt ikke hvem som har fått i oppgave å granske denne hendelsen. 

- Alle funn fra vår undersøkelse vi gjøres tilgjengelig for havarikommisjonen og politiet. Hvorvidt den skal frigis fullstendig må vi se på senere, sa Stensønes.