Hans Nicolai Edbo i Norsk Skipsmeglerforbund.

Fraktratene på vei oppover

- Fraktratene er på vei oppover, i storbulk har de doblet seg fra 2016, sier direktør Hans Nicolai Edbo i Norsk Skipsmeglerforbund til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Norsk Skipsmeglerforbund består av 112 medlemsbedrifter og 950 skipsmeglere. Forbundet følger fraktmarkedet nøye. 
Markedet falt sammen etter finanskrisen 

Fraktmarkedet falt sammen etter finanskrisen i 2008, og har nærmest vært i en form for unntakstilstand hele veien siden, men nå er fraktratene på vei oppover igjen, sier Edbo. Fraktratene som bunnet ut i 2016 dekket knapt nok drift av skipene. Nå ser vi at ratene i alle fall er nok til å dekke driften samt renter og avdrag, sier Edbo.  

Fortsatt volatilt 

Markedet er fortsatt svært volatilt og knyttet til oljeprisen. Når vi ser oljepriser opp mot 80 dollar fatet, begynner optimismen å komme tilbake i bransjen. Offshoreskip kommer ut i oppdrag fra en lang periode i opplag. Problemet var at det i en periode ble bygget alt for mange skip. Det skapte overkapasitet i markedet, spesielt knyttet til offshore og bulk. Det ligger fortsatt ca 1500 offshore skip i opplag langs norskekysten og vi har sett skroting av skip helt ned i 12-13 år. Imidlertid så har dette igjen gjort noe med tilbud og etterspørsel.  

Doblet i storbulk 

Når det ikke lenger er så mange skip i omløp og når markedet bedrer seg så kommer også fraktene og fraktratene tilbake på et mer levelig nivå. I storbulk har fraktratene doblet seg fra nivået fra det laveste nivået i 2016. Storbulk representerer blant annet malm, kull og korn. En panamax på 70-80 000 dødvekttonn som kunne gå på rater på 6000 dollar har nå kommet opp i 12-13 000 dollar, sier Edbo. 

Foreløpig ingen negativ Trump-effekt i stål og aluminium 

Vi har foreløpig ikke sett noen nedgang i stål og aluminium fra Norge som en følge av truslene om straffetoll fra USA, men nå går det meste av denne typen transport fra Norge til Europa.  

Oppgang i shortsea. 

Det er også gledelig at fraktratene for shortsea eller kystratene som knyttert seg til frakten langs kysten av Norge og Nordsjøbassenget til land i Europa viser en positiv utvikling i takt med at økonomien i Europa er i bedring, sier Edbo. Selv om det er langt igjen til toppårene, ser vi en markert økning i fraktratene også her. Tankmarkedet er fortsatt veldig volatilt, det vil si at det svinger veldig.  

Boomen drevet av Kina 

Boomen i fraktmarkedet fra 2003 til 2008 var drevet av Kina som foretok en kraftig oppbygging av samfunnet og importerte store mengder stål og jernmalm og kull.