Fra Broen: Uke 12

MF “Etne” legger til kai

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Denne uken kunne vi blant annet lese at flere elever enn før velger sjømatfag. Det gleder fiskeriminister Per Sandberg. Samtidig viser tallene fra samordna opptak, at færre vil ta maritime fag. Størst er nedgangen i Møre og Romsdal.

Enden på dårlige nyheter for Maersk ser ikke ut til å være over. Denne uken ble det kjent at Søfartstyrelsen i Danmark politianmelder to skipsforlis fra 2016, og at et datterselskap skal ha smuglet våpendeler fra Nord-Korea. Som ikke det var nok, gikk finansdirektør Jakob Stausholm av.

I Oslo går det mot en utslippsfri rutebåt mellom Fornebu og sentrum. Bak prosjektet står Echandia Marine, og planen er å ha den i drift fra mai 2019. Og det helt uten offentlig støtte.

Den tidligere Rosenborg, og landslagsspilleren, Karl Petter Løken tar over som konsernsjef i Kværner. - Løken har en sterk forståelse av industrien, han kjenner Kværner også fra kunde-siden, og han har bred erfaring med å utvikle lag som kan levere topp resultater, uttalte styreformann Leif-Arne Langøy i en pressemelding.

Fem måneder etter at brønnbåten Seikongen sank utenfor Chile, har maritime myndigheter vedtatt en plan for heving og fjerning av fartøyet.  Oppdraget gikk til det nederlandske selskapet Ardent, blant annet på grunn av jobben de gjorde etter grunnstøtingen av cruiseskipet Costa Concordia.

Kvinneandelen i maritim næring er økende. Det viser ferske tall fra medlemsorganisasjonen Maritime Bergen. – Det er mer positive tall i dag enn i 2010 da kvinneandelen var under ti prosent, men vi har fortsatt en lang vei å gå, mener Line Andersen, prosjektleder for Maritime Bergen. 

Viknaslipen kunne servere kake til de ansatte denne uken, etter at de fikk inn bestilling på bygg nummer 50. - Etter noen harde år økonomisk er det nå fullt fokus med å fortsette vår kvalitetsbygging innen aluminiumskrog her hjemme i Hansvika, sier Vigdis Nordheim, Økonomi og personalleder ved Viknaslipen til Skipsrevyen.

I forbindelse med legging av en ny sjøkabel til Skottland, fikk marinearkeologer muligheten til å studere en liten del av havbunnen i Hardangerfjorden. Den 200 meter smale stripen viste seg å gi flere spennende funn, kunne vi lese torsdag. Potensiale for å finne flere, er i aller høyeste grad til stede fortalte Marinarkeolog Tord Karlsen ved Bergens Sjøfartsmuseum.

Det ble virkelig slått på stortromma da den nye krana i Rana ble åpnet. Ordføreren klippet snoren, og jazzsaksofonisten Håkon Skog Erlandsen spilte «Vinsjan på kaia» til de fremmøtte. Kranen har en prislapp på 20 millioner kroner og er levert at E-crane.

Rederiet Hardhaus har sammen med Salt Ship Design jobbet i to år for å utvikle en ny, hybrid, Hardhaus. Den skal bygges i Tyrkia og ville ikke blitt realisert uten støtte fra Enova.

Også Stadyard kunne skilte med et nytt nybygg denne uken. Nå har de arbeid frem til sommeren 2020, med en kontraktsverdi på 540 millioner kroner.

Fremtidens lofotfiskere får et nytt hjelpemiddel i utdannelsen. Lofoten Maritime Fagskole blir nemlig første opplæringssted ut med Kongsberg Digitals nye fiskerisimulator. Skolen, som i dag holder til i Gravdal i Lofoten skal flyttes til Leknes, hvor simulatoren etter planen skal åpne i 2019. 

GulenSKyss har vunnet ambulansekontrakt i Sunnhordland, og skal nå bygge ny båt.

Hvordan skal fremtidens sjarkflåte se ut? Det lurer fiskeriminister Per Sandberg på. Han har sendt spørsmålet ut på høring.