Gå til innhold
Annonse

«I en fergekø ved Lavik,» synger Lillebjørn Nilsen. Jeg har alltid lurt på hvordan det ser ut der. Nå vet jeg det. Du også

Annonse

- Inntekter i havn må benyttes til havneformål. KS er fornøyd med at et utvalg vil at kommunen kan ta utbytte fra overskuddet i havnevirksomheten. Rederiforbundet er helt uenig. Inntekter i havn må benyttes til havneformål, mener de.

Nedising i Skagerrak fører til alvorlige hendelser, ifølge Sjøfartsdirektoratet. – Vi tror enkelte skippere har dårlige kunnskaper om stabilitet og nedising, sier direktoratet.

En gasstanker fra Teekeay har gjort den historiske bragden å ta seg alene over Arktis midtvinters.

Brødrene Aa i Hyen, Sogn og Fjordane har bestilt vannjetter fra Rolls-Royce Marine, og MTU-motorer fra Rolls-Royce Power Systems til fem nye hurtigbåter.

Orskov Yard i Frederikshavn i Danmark har hatt en god start i 2018 med stor aktivitet ved verftet. Bare to måneder inn i det nye året har danskene hatt 25 skip, flere med norsk flagg i hekken, inne til vedlikehold, reparasjon eller ombygning.

Kina har bygget verdens største marine med over 300 skip. –Det vil skape sikkerhetspolitiske utfordringer for Norge, tror professor Øystein Tunsjø ved Institutt for Forsvarsstudier.

VARD har fått kontrakt på to nye ekspedisjonsskip for franske Ponant. Dermed har VARD under bygging en hel fransk flåte på til sammen seks luksuriøse cruiseskip for det franske rederiet.

Norske anløp til Hanstholm har steget med nærmere 20 prosent det siste året. Nå skal havnen utvides for 500 millioner danske kroner.

Birgit M. Liodden forlater Nor-Shipping og Norges Varemesse. 2018 dedikerer hun til å løfte frem kvinner i maritim bransje.

Med en fart på 3 knop i timen, en besetning på 6 mann og døgndrift, tar det 10 dager for taubåten Stone å slepe en betongflåte fra Haddal til Alta.

Likestillingen har kommet langt i norsk næringsliv, men mangelen på kvinnelige rollemodeller stopper mange maritimekvinner på mellomledernivå.

26 norske sjøfolk mister jobben når Uglands rederi flagger ut “Evita”.

«Future of the Fjords» fra Brødrene Aa, som skal trafikkere strekningen Gudvangen-Flåm, blir verdens første helelektriske passasjerferge i karbonfiber. Det sier administrerende direktør Tor Øivin Aa.

 

Annonse