Gå til innhold
Annonse
- I løpet av 2 år har vi gått fra 0-340 registrerte elektrifiserte skip worldwide, sier Andrea Aarseth Langli og Sondre Henningsgård Maritime Battery Forum. Foto: Sigbjørn Larsen.
- I løpet av 2 år har vi gått fra 0-340 registrerte elektrifiserte skip worldwide, sier Andrea Aarseth Langli og Sondre Henningsgård Maritime Battery Forum. Foto: Sigbjørn Larsen.

- I løpet av 2 år har vi gått fra 0-340 registrerte el-skip worldwide sier Andrea Aarseth Langli og Sondre Henningsgård Maritime Battery Forum.

Annonse

- Vi ser en sterk økning av skip med elektrifiserte skip, sier Langli og Henningsgård. I dag presenterte de statistikken på Maritime Battery Forum som viser at batterier og elektrifisering er på full fart inn i shipping worldwide. I løpet av 2 år har det gått fra 0-340 registrerte skip som omfatter alt fra hybride skip, plug in hybrid til fullelektriske fartøyer. Det er Norge som leder an i utviklingen, men flere land i Europa, som Sverige, Finland, Danmark, Frankrike, Tyskland, England og Nederland er på vei inn i markedet for elektrifiserte skip. Også fra USA, Canada og Australia er det flere skip med i statistikken.

Passasjerferger og bilferger leder an i elektrifiseringen. I Norge er det “Ampere” som trafikkerer Sognefjorden som er alle “elfergers mor.” Utviklingen går raskt. Om tre år skal det være 70 elektrifiserte ferger i Norge. Men også oppgraderte offshorefartøyer, fiskebåter og cruiseskip kommer nå inn i statistikkene og utgjør sammen med fergene de største gruppene av skip i statistikken. 

Det er likevel langt igjen. Av verdens 96000 skip er det bare 0,3 prosent som er elektrifiserte. Det betyr at potensialet for vekst er enormt. De største leverandørene for skipsbatterier er Corvus, EST-Floattech, Saft, PBES, ZEM, Leclanche, BR, TBA og Spear Power System. Batteritypene som benyttes i skip er NMC, LifePO4, Ni-Cd, LTO og Led-acid.

 

 

 

Annonse