KrF vil redde både arbeidsplasser og skipstunnel i sitt alternative statsbudsjett. Foto: Stortinget

Vil redde 700 arbeidsplasser og gi tilskudd til skipstunnel

I sitt alternative statsbudsjett forslår KrF et tilskudd på 30 millioner til skipstunnelen på Stad. De vil også bruke 35 millioner på å redde de 700 arbeidsplassene i Color Line. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

KrF har i sitt alternative statsbudsjett satt av 35 millioner for å redde de 700 arbeidsplassene i Color Line. – Når vi legger inn disse midlene, innebærer det at KrF går imot den varslede endringen av fartsområdeforskriften for utenriksferger som vil gjøre det mulig for Color Line å flagge Kiel-ferjene over til Norsk Internasjonalt Skipsregister, sier næringspolitisk talsperson i KrF Steinar Reiten til Klassekampen.

Dermed er det flertall i Stortinget for å nekte Color Line utflagging. 

- Hvis regjeringen skal følge tidsplanen i Nasjonal transportplan (2018-2029) med byggestart senest i 2021, så er det nødvendig med penger til Kystverket til prosessen med grunnerverv på statsbudsjettet for 2019. Forprosjektet til Kystverket (2017) tilrår bygging av Stad skipstunnel, og begrunner dette med at de ikke-målbare gevinstene ved skipstunnel overstiger de kronesatte kostnadene, uttaler styringsgruppen for Stad skipstunnel i en pressemelding. 

I regjeringens forslag til stasbudsjett for 2019 var det ikke satt av penger til tunnelen rundt Stad. 

Mens Hurtigruten tidligere har uttalt at de ikke kommer til å benytte seg av tunnelen, har den nye aktøren Havila Kystruten flagget sin interesse.