«Folgefonn» autonomt fra kai til kai

Wärtsilä har gjennomført en ny runde med vellykkede tester med sitt auto-dockingsystem, der det også ble gjennomført autonom overfart. ​

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det skriver selskapet i en pressemelding. 

Under oppsyn av representanter fra Sjøfartsdirektoratet ble fergen «Folgefonn» seilt som et fullt autonomt fartøy fra kai til kai. Testen ble gjennomført uavbrutt, og i en seilingsrute med tre ulike kaianløp.

Selskapets nye system fungerer slik; når operatøren av fergen skal seile til neste destinasjon, starter man ganske enkelt operasjonen ved at kapteinen velger "Seil". Da tar det autonome kontrollsystemet over styringen av fartøyet. Fergen var i stand til å forlate kaien, manøvrere ut av havna, seile til neste anløpshavn, manøvrere inn mot havna, og deretter legge til ved siden av terminalen - alt uten menneskelige inngrep.

Dette antas å være det første forsøket på en fullautomatisert kai-til-kai-operasjon i en totalt «hands-off modus», på et fartøy på denne størrelsen.

- Vi testet dette i to dager. Dette er den første demonstrasjonen av et autonomt styrt fartøy vi har sett. Det vi så var svært imponerende. Det er ingen tvil om at slik teknologi vil kunne øke sikkerheten og den totale effektiviteten når fartøy skal legge til- eller fra kai. Vi fortsetter selvsagt arbeidet med å utvikle dette videre, men jeg er imponert over hvor stabilt systemet allerede er på dette stadiet», sier Nils Haktor Bua fra Sjøfartsdirektoratet i meldingen. 

Fartøyet «Folgefonn» er 85 meter langt og eies av Norled. Fartøyet ble også benyttet i forbindelse med den første testingen av Wärtsilä sitt autodocking-system, som ble gjennomført tidlig i 2018. Fartøyet er også utstyrt med hybrid fremdrift med trådløs lading.