Fra venstre; Arnfred Apeland i Atlantic Offshore, Geir Bjørkeli i Corvus og John B Jørgensen i Wärtsilä kunne fornøyd kosntatere at batteripakken til

Første skipsbatteripakke levert fra Corvus i Bergen

I dag ble den første kommersielle leveransen av skipsbatterier fortetatt fra Corvus fra fabrikken Bergen kunne Arnfred Apeland i Atlantic Offshore, Geir Bjørkeli i Corvus og John B Jørgensen i Wärtsilä fornøyd konstatere. Batteripakken som tilsvarer 91 biler skal om bord i “Ocean Art.” tilhørende rederiet Atlantic Offshore.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Batteripakken leveres til en standard PSV (supplyskip) som går i Nordsjøen. Rederiet Atlantic Offshore på Ågotnes har to skip, “Ocean Star” og “Ocean Art” som har samme løsning. Batteriene til “Ocean Star” kommer fra fabrikken i Vancouver, mens batteriene til “Ocean Art” er den første helkommersielle skipsbatteripakken som leveres fra fabrikken til Corvus i Bergen. Corvus i Bergen har 50 ansatte og batterier fra Corvus seiler i dag rundt på 250 skip. Det er Wärtila som er systemintegrator og klassen var til stede i form av representanter fra Lloyds og fikk ved selvsyn konstatere hvordan bedriftens kontrollsystemer virker i praksis. 

Kortreist kraft

Batteripakken som skal om bord på “Ocean Art” kommer fra Bergen. Ombyggingen eller “retrofiten” som det kalles i bransjen, skal skje på Fitjar Mek. Engeneering og interfacer, (integrasjon og powermanagement) er levert fra Wërtsilä på Stord. Og  rederiet kommer fra Sotra og alt monteres sammen på Fitjar. Mer kortreist går det vel neppe an å få det. Vestlandet leder an i det grønne skiftet.

Batterigeneralen hyllet oljeindustrien

Geir Bjørkeli var både glad og stolt over å kunne shippe de første batterikassene ut fra skipsbatterifabrikken i Bergen. Mange andre følger. 

- Det er flott at vi på denne måten kan bidra til å gjøre verden litt grønnere og samtidig skape arbeidsplasser lokalt, sier Bjørkeli. Dette kommer på stadig flere skip i stadig flere land internasjonalt. Bjørkeli trekker spesielt frem interesse fra Korea, Japan og Kina for den norske teknologien. Corvus har en teknologi som er spesielt rettet mot skip og en faktisk erfaring med installasjon og funksjon om bord som det ikke er så mange andre i verden som har. Rett og slett fordi norsk teknologi ligger så langt fremme i verden på dette området.

Det kan vi takke oljeindustrien forr i følge “batterigeneralen” Geir Bjørkeli som hyllet oljeindustrien fremfor pressefolkene. 

- Oljeindustrien har vært helt avgjørende for at vi har kunnet utvikle denne teknologien tidligere i Norge enn i alle andre land, sier Bjørkeli. Norge lever av oljen og det er pengene fra oljen vi nå kan bruke til å investere i grønn teknologi. Noe annet er drømmerier. Verden slutter ikke å bruke olje fordi om Norge slutter å produsere den. Men vi kal gjøre oljen litt grønnere. Han får støtte av rederiet:

- Det er Equinor som er med på å drive dette fram ved sine krav til leverandørene, bekrefter Arnfred Apeland fra Atlantic Offshore. Når vi ikke får kontrakt med Equinor uten å installere batterier er valget enkelt. Da installerer vi batterier for å få kontraktene. Husk på at dette er en kostnadskrevende investering for oss. Det reprtesenterer en investering på om lag 20 millioner per skip. På den positive siden kommer rundt 5 millioner i støtte fra Enova. Vi regner med ca 15 prosent lavere fuelkostnader i året. Det betyr at det vil ta oss ca 10 år og tjene inn igjen investeringen, hvis vi bare skulle ha sett på reduserte fuelkostnader. Men så kommer det jo også inn blant annet reduserte utslipp på den positive siden, ved at vi for eksempel kan ligge stabilt ved plattformen på strøm istedet for diesel, sier Apeland.

- Sikkerheten er det viktigste for oss

- Sikkerheten er det absolutt viktigste for oss, sier Bjørkeli. 

Apropos sikkerhet, nå har vi akkurat sett en brann og en eksplosjon om bord i en ferge som hadde batterier (MF “Ytterøiningen”). Har du en kommentar til det?

Det jeg kan si er at vi har jobbet nært sammen med politi, brannvesen og fergerederiet for å sørge for at de får best mulig informasjon, sier Bjørkeli. Så er denne saken fortsatt under etterforsking så jeg kan ikke kommentere saken ytterligere enn det nå. Arnfred Apeland sier imidlertid til Skipsrevyen at rederiet har ventet i det lengste med å installere elektriske batteripakker så teknologien skulle være mest mulig utprøvd før de foretok investeringen. Imidlertid sier han også at han ikke har noen betenkeligheter med sikkerheten om bord. Vi setter batteripakken isolert i en container over dekk så den blir ikke integrert om bord på samme måte som den hadde blitt hvis vi hadde bygget et nytt skip, sier Apeland.