Illustrasjon: LMG Marin

Første polare ekspedisjonscruise-kontrakt for LMG Marine

Skipsdesignerne i bergenske LMG Marin skriver i en pressemelding at de har dratt i land sin første kontrakt på polare ekspedisjonsskip for Quark Expeditions. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Cruiseskipet skal bygges ved kroatiske Brodosplit som deres byggenummer 487, med planlagt overlevering i tredje kvartal 2020. 

Fartøyet, som har betegnelse LMG 200-PCS, er et resultat av et tett og godt samarbeid med Quark og deres partnere. Det har en lengde på 128 m og har kapasitet for 200 passasjerer. Mannskapskapasiteten er på 116.

Fartøyet er skreddersydd for operasjoner i polare og fjerne strøk, og bygges etter DNV-GL PC(6)-notasjon. Fartøyet vil få et uovertreffelig sikkerhetsnivå og er fullt ut kompatibelt med Safe Return to Port-krav. Videre vil fartøyet utrustes med livbåtkapasitet til samtlige om bord.

Høy komfort

Fasiliteter for passasjerer og mannskap har blitt høyt vektlagt under utviklingen av fartøyet. Eksursjonsbåtene er lagret innendørs for sikker og effektiv håndtering av mannskapet. På øverste dekk finnes infrastruktur for to helikoptre.

Alle passasjerlugarer er utvendige og har store vinduer og/eller private balkonger. Flere av lugarene om bord er også tilrettelagt for funksjonshemmede. Det blir også to restauranter og en spa-avdeling om bord. 

Viktig gjennombrudd

Passasjerskip har alltid vert et viktig segment for LMG Marin. Gjennom sine 75 år i drift har selskapet designet over 100 ferger, RoPax-fartøy og ulike typer passasjerfartøy som er bygget på verft, både i Norge og utenlands. Denne kontrakten med Brodosplit for Quarks nybygg er LMG Marins første i segmentet for polare ekspedisjonsskip og markerer et viktig gjennombrudd i satsningen mot større RoPax- og passasjerfartøy.