Illustrasjonsfoto: Odfjell.com

Flere Odfjell-skip under norske flagg

Odfjell SE i Bergen vil ha flere skip under NIS-registrering. I dag er 25 av rederiets kjemikalietankere NIS-registrert. I disse dager kommer de to første av fem nye skip under norsk flagg i NIS.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ifølge adm.dir. Jan Arthur Hammer er det avgjort å flagge hjem det Liberia-registrerte M/T BOW BRASILIA på 5.870 dødvekt-tonn, bygget i 1997. Dessuten har et nybygg på 51.000 dødvekt-tonn fått norsk flagg. Det ble levert fra SLS Shipbuilding Co. Ltd i Sør-Korea 28. april. Skipet ble tidligere i år kjøpt som byggekontrakt, og var omtrent ferdig for levering fra verftet.
– Hvis vi ser at skipsfarten får mer stabile forhold i fremtiden, vil vi vurdere å øke antall skip i NIS ytterligere, sier Hammer.
Odfjell SE er den største arbeidsgiveren for norske sjøfolk basert på NIS-registrerte skip. Pr. i dag har rederiet planer om NIS-registrering av ytterliger tre skip i tillegg til de to.
Overføringen av M/T BOW BRASILIA skyldes flytting av befraktning, drift og forvaltning av skipet fra Tyskland til Bergen. Skipet seiler i kontraktsfart i nord-europeiske farvann.
Odfjell SE har også økt flåten gjennom avtale med London-rederiet Euroceanica Ltd. Avtalen går ut på at Odfjell SE skal ha kommersielt managemant (stå for markedføring, befraktning og operasjon) av seks skip tilhørende det britiske rederiet. Avtalen er kommet i stand i forbindelse med at samarbeiodet mellom Odfjell SE og Ahrenkiel er avsluttet.
Skipene skal seile i Europamarkedet, og hos Odfjell ser men på dette som en styrkelse av rederiets operasjoner i dette markedet. Det er Odfjell Tankers Europe AS som skal stå for det kommersielle managementet. Skipene er allerede overført til sitt nye bergenske kommersielle management. Dermed har Odfjell Tankers Europe AS åtte skip under sin operasjon.
Det er Odfjell Tankers Europe AS som skal stå for det kommersielle managementet. Det britiske rederiet har til sammen 16 kjemikalietankere og tre tørrbulkskip.
Dette er skipene som nå skal inn i Odfjell-systemet:
* M/T Euro Atlantica, 16.631 dwt, bygget i 2000
* M/T Euro Ambra, 8.053 dwt, bygget i 1998
* M/T Euro Corrallo, 4.470 dwt, bygget i 1999
* M/T Euro Mora, 3.746 dwt, bygget i 1998
* M/T Crystal Amaranto, 9.887 dwt, bygget i 1998
* M/T JBU Sapphire, 19.800 dwt, bygget i 2009