Det nærmer seg for Hurtigrutens nye flaggskip

Flaggskipet tar form

Om rundt seks måneder skal MS «Roald Amundsen» ut på sin jomfrutur. Det er et kontrollert kaos vi har besøkt på Kleven Verft

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tanken fra rederiet ved valget av design var å benytte seg av den kompetansen de hadde opparbeidet seg ved bygging tidligere skip med tilsvarende størrelse.

- Vi ønsket å bygge videre på skip som vi hadde gode erfaringer med, forteller direktør i Hurtigruten, Daniel Skjeldam til Skipsrevyen. - Derfor måtte vi også finne et fremdriftsmaskineri som virkelig pushet utslippene i riktig retning.

Allerede under designprosessen, sammen med Rolls Royce, simulerte selskapet hvor skipene skulle seile.

- Vi simulerte bølgehøyde og hvor det skulle seile for å få et skrog som var spesialtilpasset operasjonen, og i tillegg ønsket vi hybridteknologi.

Skandinavisk stil

«Roald Amundsen» får tre restauranter med menyer som reflekterer råvarene og maten på reisemålene. Et eget bassengdekk inkluderer bassenger, boblebad og barer.

De fleste lugarene begynner å bli ferdige, og det er en stor kontrakt Norwegian Marine Interior er i ferd med å fullføre.

- En av de aller største vi har hatt, forteller Per Ivar Willumsen til Skipsrevyen.

Lugarene er innredet i en “skandinavisk stil” med lekkert bruk av tresorter som bjørk, bøk og furu.

Se stort bildegalleri fra MS «Roald Amundsen» her: