De nye fergene Gloppefjord og Eidsfjord trafikerer ruten mellom Lote og Anda. Dette er den første ruten der Autocrossing-systemet fra Rolls-Royce ble satt i drift. Foto: Rolls-Royce

Fjord1 med stor-bestilling på autocross

Rolls-Royce Marine melder at Fjord1 har lagt inn bestilling på autocross-system og propeller med tilhørende kontrollsystem til de 13 fergene de har under oppseiling. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med bestillingen fra Fjord1 har Rolls-Royce dermed levert det nye autocross-systemet til 18 fartøyer. Fergene på strekningen Anda-Lote var først ut i verden til å krysse fjorden automatisk. 

– De reisende får ta del i den mest miljøvennlige og moderne samferdselsløsningen som har vært i norske fjorder, og teknologien fra Rolls-Royce hjelper oss med realisere dette, sier Dagfinn Neteland, administrerende direktør i Fjord1 i en pressemelding. 

– Vi er stolte over å få være med på fornyelsen av den norske fergeflåten som nå pågår. Myndighetene fortjener skryt for å legge til rette for innovasjon og gode miljøløsninger, det gjør at den maritime industrien kan få levere sin nyeste teknologi, sier Andreas Seth, SVP Electro, Automation & Control i Rolls-Royce.

Den nye generasjonen miljøferger har årlige begrensinger på energiforbruk i avtalen som inngås mellom fergeselskapene og myndighetene.løningen for automatisk krysning av fjorden sikrer at overfarten blir jevn og gir dermed en mer forutsigbar energiforbruk.

Fjord1 bygger ferger ved følgende verft

  • Havyard Ship Technology, Norge:5 ferger
  • Fjellstrand, Norge: 1 ferge
  • Tersan Shipyard, Tyrkiia: 2 ferger
  • Sefine Shipyard, Tyrkia: 3 ferger
  • Cemre Shipyard, Tyrkia: 2 ferger

Systemet for automatisk fjordkrysning vil kontrollere skipenes akselerasjon, retardasjon, fart og rute. To azipull-thrustere og et kontrollsystem fra Rolls-Royce  sørger for at framdriften tilpasses forholdene, og bidrar til at overfarten blir mest mulig energieffektiv. Propellene kan dessuten vri bladene til seilstilling underoverfarten, slik at propeller som ikke er i bruk under overfarten kan skaper minst mulig motstand.

– Fem av de nye fergene skal i drift i et av de to definerte testfjordområdene for autonom sjøtransport i Norge, ved Storfjorden på Sunnmøre. Det er en perfekt lokasjon, fordi Autocrossing-systemet vårt er et steg på veien mot større grad av autonom og fjernstyrt navigasjon, sier  Seth i meldingen. 

Det automatiske krysningssystemet kan benyttes sammen med alle typer azimuth-thrustere fra Rolls-Royce.