Gå til innhold
Annonse
- Fjord 1 og NSB forener kreftene om ett nytt nasjonalt reiseselskap som skal markedsføre norske reiselivsopplevelser internasjonalt, sier administrerende direktør i Fjord 1, Dagfinn Neteland, til Skipsrevyen. Foto:Fjord 1
- Fjord 1 og NSB forener kreftene om ett nytt nasjonalt reiseselskap som skal markedsføre norske reiselivsopplevelser internasjonalt, sier administrerende direktør i Fjord 1, Dagfinn Neteland, til Skipsrevyen. Foto:Fjord 1

- Fjord 1 og NSB forener kreftene og går sammen om å etablere et nytt nasjonalt reiseselskap som skal markedsføre norske opplevelser internasjonalt. Det sier administrerende direktør i Fjord1 Dagfinn Neteland til Skipsrevyen.

Annonse

- Vi ønsker å være en viktig motor i norsk reiselivssammenheng, sier Neteland til Skipsrevyen. Vi har gode erfaringer med det samarbeidet vi allerede har med NSB med deres buss og bane og våre skip. Vi har fått mange verdifulle erfaringer med etableringen av The Fjords. Nå skal vi bygge reiselivssatsningen videre sammen med NSB. Vi har også sett at den portalen vi har sammen med NSB med fjordtours har stadig mer besøk. 

-Vi må gi turistene opplevelser!

- Vi må gi turistene flere opplevelser og en skikkelig internasjonal portal, der folk fra hele verden kan bestille sine reiselivsopplevelser i Norge. Norge flyter over av gründere og folk som har helt unike reiselivsopplevelser og tilby men de klarer ikke å få markedsført seg. Det blir litt som det vi så før innenfor oppdrettsnæringen med at hver enkelt lakseoppdretter skulle markedsføre sin egen laks. Det må samles i en portal og markedsføres bredt internasjonalt. Vi er klare for å finansiere en slik satsing sier Neteland. Dersom turistene bare får vite hva de kan få oppleve her, så kommer de!

Ingen skjønte at Trolltunga var en stor turistattraksjon

- Jeg har vokst opp i Hardanger. Som guttunge var vi ofte på Trolltunga, men vi det var ingen som skjønte at dette var en stor turistatraksjon før den ble lagt ut på sosiale medier. Da kom turistene. Vi vil derfor etablere en felles markedsføringsportal med masse flotte produkter og vise fram alle de opplevelsene vi kan tilby for å bygge noe større.

- Har dere vært misfornøyde med innsatsen til Innovasjon Norge?

- Nei, overhodet ikke. Vi er et supplement til alle andre gode krefter som markedsfører reiseoplevelser i Norge og internasjonalt. Men det er åpenbart at kommersielle krefter må til for å utvikle dette  videre, sier Neteland. Målet er å få på plass det nye selskapet i løpet av mars 2019. NSB og Fjord1 skal eie det nye selskapet med 50 prosent hver.

 

Annonse