Gå til innhold
Annonse
Daglig leder Inge-Jonny Hide og styreformann Per-Christian Kroepelien Lillebø ser fremover, selv om det er tøffe tider hos Myklebust Verft
Daglig leder Inge-Jonny Hide og styreformann Per-Christian Kroepelien Lillebø ser fremover, selv om det er tøffe tider hos Myklebust Verft

Nor-Fishing: Slik det ser ut nå, er ordreboken til Myklebust Verft tom etter november. Kommer det ikke inn oppdrag må bedriften gå til permitteringer, bekrefter daglig leder Inge-Jonny Hide overfor Skipsrevyen.

Annonse

- I det korte bildet jakter vi ettermarkedsoppdrag som vi har anbud på, og som vi håper å få inn. Men per nå ser vi inn i noe som er tomt, uttaler Hide som skryter av samarbeidet med de ansatte i den tøffe perioden de er inne i.

- De har stått last og brast med oss siden vi fikk de første problemene og måtte innføre lønnskutt, de har avstått fra lønnstillegg i tre år, så det er en veldig lojal arbeidsstokk vi har.

Myklebust Verft har allerede måtte ty til permitteringer innen logistikksiden, men Hide vil ikke konkretisere et antall som eventuelt må permiteres i neste runde.

- Vi jobber med noen ombyggingsoppdrag som er ganske store. Slår de inn, så vil det løse situasjonen, påpeker han. Der skjer ting blant annet på offshoresiden og båter som skal klasses, så vi må jo være optimister.

Avklart eierforhold

Nylig ble eierforholdet for Myklebust Verft endelig avklart. Da skilte verftet lag med Kleven, og skal stå på egne bein.

- Det betyr alt, sier Hide. Usikkerhet for en kunde er ikke bra. Nå vet han at han treffer oss på Myklebust Verft, og det er viktig.

Styreformann Per-Christian Kroepelien Lillebø sier seg enig.

- Jeg tror at om ti år er Myklebust fremdeles er et frittstående kombinasjonsverft som bygger noen skip i året, og er store på ettermarked. Jeg tror også vi vil være lønnsomme, og vil ha vært det i noen år, spår han.

Styreformannen tror også det kan være havbruk som vil være det neste store.

- Vi må løpende vurdere om vi skal se oss frem mot nye markeder. Men slik jeg ser det er det havbruk som er det store de neste fem årene.

Et annet område som kan være spennende for Myklebust er den store flåten med ferger som skal elektrifiseres. Der vil Lillebø ha et lodd med i konkurransen.

- I det segmentet har vi vist at vi kan. Så det kan godt hende at det blir en del av det markedet vi skal ta, avslutter styreformannen.  


 

Annonse