3D viewer og virkeligheten for selvlossende bulk carrier. Foto:Marcon A/S

Fallpipe skip - en nisje for noen

Benevnelsen Flexible Fallpipe Vessels bringer tankene tilbake til «Rocknes» og den skremmende ulykken i januar 2004 i Vatlestraumen utenfor Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skip av denne typen opererer fortsatt i beste velgående, og nevnte «Rocknes» ble jo da også ombygget i 2005 ved Remontowa i Polen og som ferdig fra verftet het hun så «Nordnes». Etter en ombygging i 2003 ble for øvrig båten verdens største "dynamically positioned flexible fall pipe rock dumping vessel".

Og samme skip er fortsatt engasjert av Hydro på Ormen Lange feltet sammen med «Tertnes» og andre fartøyer. Det dreier seg nå om siste fase i en kostbar maritim operasjon. De to nevnte fartøyene har vært hyret inn siden 2004 for Ormen Lange prosjektet for dumping av stein for dekking av og støtte til en 123 km kontollkabel. Kabelen er for øvrig fabrikert av Nexans i Halden. Det har totalt vært snakk om 3,6 millioner tonn med stein(!), hvorav 290.000 tonn inngår i årets avsluttende fase som strekker seg frem til november.

«Rocknes» hadde forut for forliset 40% mer lastekapasitet enn det neststørste skipet av denne typen. Losse (dumping) speed var opp til 2000 tonn per time. En ROV var montert på enden av “fallpipe” for plasseringen av sand og stein og var utstyrt med state-of-the-art survey utstyr.

Et Flexible fallpipe skip er i utgangspunktet en vanlig bulk carrier som har styrke til å transportere stein i rommene. Et conveyor belte bringer lasten fra lasterommet til en spreader og feeder på dekk. ROVen står som nevnt for nøyaktig plassering av lasten på havbunnen.

Dansk firma funnet sin nisje
I Søfarten kunne man nylig lese om Marcon A/S som har funnet sin nisje innen utvikling av en ny generasjon Flexible Fallpipe Vessel. Firmaet er et rådgivende ingeniørfirma som leverer tekniske løsninger for blant annet skips- og offshore industrien.

Oppdragsgiver er eksperten på området Van Oord NV, som også ledet ombyggingsarbeidet av «Rocknes» i 2003. Og Jebsens skal ha teknisk management av det nye skipet som Marcon er involvert i utviklingen av. Marcon opplyser at systemet i dag består av bøtteprinsippet i kombinasjon med avansert ROV-teknologi. Systemet kan arbeide på dyp ned til 1200 meter og sidelengs i en radius på 100 meter fra skipets senterlinje.

Marcons oppgave har vært å utvikle skipet som helhet der grunnidéen er en sterkt modifisert selvlosser med avansert fremdrifts- og manøvreringssystem. Skipet har seks lasterom og etter å ha blitt ført via flere transportbånd ender lasten opp i fallpipe-systemet, og lossekapasiteten er økt til 3000 tonn per time.

En svært viktig del av opplegget er at skipet er en lukket helhet i sjøen under losseoperasjonen.

Ifølge Søfarten har Marcon A/S også andre oppdrag innen dette segmentet, inkludert nybygg ved Yantai Raffles i Kina og en prosjektert hatchless 15.000 tonner for elvetransport av kull.