RS "Jens Bye".

Får Norges raskeste redningsskøyte

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Anna-Synnøve Bye sørger for at Trondheimsfjorden får en helt ny og råsprek redningsskøyte.

Tidligere adm.dir. ved Fosen Mekaniske Verksteder AS; Anna-Synnøve Bye, og hennes familie gir en redningsskøyte i julegave til Redningsselskapet. Den nye skøyta bygges av Hydrolift i Fredrikstad, og blir landets raskeste skøyte med en toppfart på 45 knop. Det gjør det mulig å komme hurtig til unnsetning i Norges tredje lengste fjord.

Anna-Synnøve Bye har besluttet at skøyta skal hete RS «Jens Bye», for å hedre sin far, grunnleggeren av Fosen Mekaniske Verksteder AS. – Dette er familiens julegave til Trøndelagskysten. Ved å la Jens Byes navn leve videre i en sprek og topp moderne norskbygget redningsskøyte, føler jeg at vi hedrer det mangesidige mennesket han var. Min far var både gründer, skipper og reder, men ikke så mange vet at han faktisk startet karrieren som gjetergutt, sier Anna-Synnøve Bye.

Bedre beredskap

Den nye redningsskøyta skal i første omgang stasjoneres i Trondheim. Den skal ikke erstatte eksisterende skøyter, men være et supplement som øker beredskapen langs kysten. Skøyta skal etter planen døpes i Trondheim i april 2017 og vil deretter disponeres av sjøredningskorpset i Trondheim. Se video fra prototype-kjøring her.

– Tusen takk for en fantastisk gave. RS «Jens Bye» vil bedre beredskapen i Trondheimsfjorden. Den er svært rask og vil derfor kunne dekke et stort område i en lang fjord, sier generalsekretær i Redningsselskapet Rikke Lind.

Staff-klassen, som «Jens Bye» blir en del av, er lette, raske vannjetdrevne redningsskøyter bygget i glassfibersandwich. Skøytene skal betjenes av frivillig mannskap fra sjøredningskorpsene. I tillegg til å være hurtiggående har denne klassen slepekrok og mulighet for å frakte vannscooter. Den får også topp moderne navigasjonsutstyr med nødvendig tilbehør som VHF, doble kartplottere, radar og varmesøkende kamera. Skøyta har en totalkostnad på drøyt seks millioner kroner.

Fakta - Staff-klassen

Lengde: 12 meter

Motor: 2x 500 hk

Fremdrift: Vannjet

Materiale: Glassfiber Sandwich

Toppfart: 45 knop

Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, Radar, FLIR-kamera

Besetning: 3 personer fra frivillige sjøredningskorps