«Future of the Fjords» får snart et søsterskip som skal trafikkere i Oslofjorden

Får 22 millioner fra Enova

Rederiet The Fjords, som står bak de prisvinnende fartøyene «Vision of the Fjords» og «Future of the Fjords» er tildelt 22 millioner kroner fra Enova, for å utvikle en tredje båt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

«Legacy of the Fjords» skal den nye båten hete, og som de to foregående skal også denne bygges i karbonfiber hos Brødrene Aa i Hyen.

Skipet skal etter planen settes i helårsdrift i Oslofjorden. - Og da får også Østlandet og turistene der glede av vestlandsk innovasjonskraft, sa statsminister Erna Solberg da hun var gudmor for «Future of the Fjords».

Rolf Sandvik, administrerende direktør i The Fjords Foto: Helge Martin Markussen

- Aktører som rederiet The Fjords, skipsbyggeren Brødrene Aa, men også norske maritime leverandører av teknologi og utstyr, står i spissen for utviklingen. Ikke bare i Norge, men også internasjonalt, lan hun til.

Naturlig utvikling

I følge Rolf Sandvik, administrerende direktør i The Fjords er dette en naturlig utvikling.

– Oslo er et veldig annerledes marked enn Flåm, men vi mener Oslo som destinasjon fortjener den samme operasjonelle og miljømessige kvaliteten – spesielt i lys av at de er europeisk miljøhovedstad 2019. Vi ønsker å sette standarder for urbant miljø, som vi har gjort det i verdensarvområder tidligere. Det stillegående, høyeffektive nullutslippsskipet «Legacy of The Fjords» vil gi oss mulighet for dette.

Et viktig steg i en nødvendig endring

Det er fremdeles svært få hel-elektriske fartøy i drift, og det er derfor viktig å få opp andelen nullutslippsfartøy i norske fjorder for å vise at teknologien er tilgjengelig, mener Enova.

Fakta «Legacy of The Fjords»:

  • Lengde: 42 m
  • Bredde: 15 m
  • Byggemateriale: Karbonfiber sandwich
  • Passasjerer: 400
  • Klasse: DNV GL light craft
  • El-motor: 2 x450kW
  • Propeller: CPP propeller
  • Batteripakke: 1800 kWh

– Elektrifiseringen av sjøfarten er en av de nødvendige endringene på veien mot lavutslippssamfunnet, derfor er vi i Enova opptatt av at flere må utvikle og ta i bruk batteriteknologi til sjøs. Denne turistbåten vil bidra til å bygge erfaring og kompetanse i norske bedrifter og teknologimiljø, og blir et viktig steg i retning av å gjøre utslippsfrie fartøy konkurransedyktige, sier adm.dir. Nils Kristian Nakstad i Enova.