Christian Irgens var skipssjef ombord på KNM

- Et utrolig krevende løp for skipssjefen på KNM «Helge Ingstad»

- Det er et utrolig krevende løp som skipssjefen og mannskapet på KNM «Helge Ingstad», nå skal gjennom. Det sier Christian Irgens til Skipsrevyen. Irgens var skipssjef på KNM «Oslo»  som i 1994 forliste utenfor Bergen. Nå er han kollegastøtte for skipssjefen på KNM «Helge Ingstad» .

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

-Jeg er en som skipssjefen på KNM «Helge Ingstad» kan søke støtte hos, og rådføre seg med, dersom han føler at han har bruk for det, sier Irgens. Han bekrefter at han har hatt samtaler med skipssjefen på KNM «Helge Ingstad» . – Hvis det er ting fra mine erfaringer som skipssjef på KNM «Oslo»  som det kan være verdt å viderebringe fra det som hendte for 25 år siden med KNM «Oslo» så gjør jeg det.

Verdifulle erfaringer å ta med seg

-Det viktige nå er å ta vare på besetningen. Mannskapene trenger all den støtte og oppbacking de kan få gjennom denne tiden, sier Irgens. Det viktige er at de daglige rutinene følges og at hele mannskapet kommer i normal gjenge igjen. Selv om to sånne hendelser ikke er like, så kan det likevel være verdifulle erfaringer å ta med seg, sier Irgens.

- Hvilke erfaringer gjorde du deg som det kan være spesielt verdifullt for skipssjefen å ta med seg i den situasjonen han befinner seg i nå?

- Det som er viktig er fortsatt å være skipssjef og utøve ledelse. Holde mannskapet samlet. Ta tak i det som har skjedd og følge det opp. Og være en tydelig og klar leder selv i tøffe tider.

-Et utrolig krevende løp

-Det er et utrolig krevende løp som skipssjefen på KNM «Helge Ingstad» skal gjennom, sier Irgens. – Om bord på KNM  «Oslo»  var vi 114 mann og en som omkom. Mange hardt skadde. Det viktige nå er å ta vare på besetningen til KNM«Helge Ingstad» . 

Pressen gjør det enda mer krevende i dag

-Den pressen vi har i dag er langt mer krevende enn den vi hadde dengang, sier Irgens. – Derfor er dette en enda vanskeligere oppgave i dag. Hvordan de skal takle pressen vet jeg at det jobbes mye med nå. Vi er opptatt av å være rundt de og støtte de. Mye av det som skrives er usakelig og faglig litt på siden. Her møtes et meget kompetent miljø, med folk som ytrer seg, og sier en del ting de ikke burde ha sagt. Det er en merbelastning.

Hvordan har ulykken på KNM “Oslo” preget deg?

- Det satte jo helt klart mange følelser i spill, sier Irgens. – Jeg har stor medynk med mannskapet, skipssjefen, ledelsen i sjøforsvaret og det de nå gjennomgår. At det ikke gikk menneskeliv tapt er jo svært viktig. Mannskapene har likevel vært gjennom en sterk opplevelse. Det er svært viktig å ta godt vare på alle og snakke med de som var ombord om det som har skjedd.

- Har du en formening om selve hendelsesforløpet?

- Det vet du godt at jeg aldri kommer til å uttale meg om, sier Irgens.

Hvem har ansvaret?

- Det er en som har ansvaret, sier Irgens. – Det er skipssjefen. Jeg var helt tydelig på den gang vi forliste med KNM «Oslo» at det ikke finnes noen som helst syndebukker. Den eneste som er ansvarlig er skipssjefen. Ene og alene.

-Fikk det noen konsekvenser for deg med hensyn til for eksempel videre oppgaver i Forsvaret?

-Nei, jeg fikk full oppbacking. Dengang var det jo sjøforklaring tre dager etter at ulykken hadde funnet sted. Jeg husker at jeg nesten ikke hadde fått hodet på puta, før jeg måtte møte til sjøforklaring, sier Irgens. – Jeg fikk låne en uniform på Haakonsvern og hadde med meg en plastpose med noen få greier, og så reiste jeg innover til sjøforklaringen. Der kalte de inn alle som de mente kunne bidra til å belyse årsakene til ulykken. Den var også åpen for journalister. I dag har jeg inntrykk av at det blir mer forvirrende. Det er ulike instanser med ulike ansvarsområder og ulike mandater. Det tror jeg også gir rom for flere spekulasjoner.Tre dager ut i sjøforklaringen ringte sjefen i Oslo, admiral Prytz, til meg, og bad meg om å ta med meg så mange som mulig av mannskapet fra KNM «Oslo»  over i KNM «Stavanger»  og seile. Vi seilte nordover og hadde egentlig en fantastisk god seiling sammen den våren, der samholdet føltes enda sterkere etter det vi hadde vært gjennom, sier Irgens.

Tidkrevende undersøkelser

-Politiet og havarikommisjonen vil nå gjennomføre sine undersøkelser. Det vil ta sin tid. I tilfellet med KNM «Oslo»  tok det minst halvannet år.

-Ble det noen reaksjoner mot noen dengang KNM «Oslo» forliste?

- Jeg kom tilfeldigvis over en liten notis i VG. Der stod det at saken var henlagt. Det var ingen som informerte meg eller forsvarsledelsen om dette. Politiet hadde bare opplyst dette rutinemessig i sin liste over henleggelser.