Et godt år, men usikker fremtid for Color Line
Color Line hadde i 2019 en omsetning på over fem milliarder kroner. Hvordan tallene vil se ut i 2020 er det vanskelig å forutse i lys av det foregående utbruddet av koronaviruset.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Color Line hadde i 2019 en omsetning på over fem milliarder kroner, og et driftsresultat (EBIT) på 509 millioner kroner.
Driftsinntekter ble på NOK 5 320 millioner i 2019 mot NOK 5 141 millioner i 2018. Driftskostnadene ble på NOK – 4 215 millioner mot NOK – 3 924 millioner året før.
- Differansen representerer primært økte bunkerskostnader grunnet høyere oljepris og svakere norsk valuta enn fjoråret, økte driftskostnader som følge av oppstart av ro-ro skipet MS «Color Carrier», samt engangskostnader knyttet til oppstart av MS «Color Hybrid» , skriver selskapet i en pressemelding.
Antall passasjerer var 3 850 623 mot 3 780 748 i 2018, og antall fraktenheter (12m) i 2019 var 177 085 mot 182 632 i 2018.
Lansering av MS «Color Hybrid»
I tråd med myndighetenes ambisjoner om å flytte gods fra vei til sjø og bane, lanserte selskapet i januar 2019 ro-ro skipet MS «Color Carrier» i en ny cargorute mellom Oslo og Kiel.
I august døpte statsminister Erna Solberg verdens største plug-in hybrid skip og det miljøvennlige skipet ble satt i ordinær drift på ruten mellom Sandefjord og Strømstad 16. august.
- Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår gir trygghet for fortsatte investeringer fra et norsk ståsted i nye og innovative, miljøvennlige løsninger, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.
Uklare økonomiske konsekvenser
Color Line AS opplyser videre at de for tiden opplever tiltagende negative effekter på grunn av koronaviruset.
- Selskapet har iverksatt omfattende kostnadsreduserende tiltak om bord og på land for å dekke forventet inntektstap. De økonomiske konsekvensene er uklare fremover på grunn av usikkerhet for videre virusforløp, skriver de avslutningsvis.