- Vi kommer til å sette disse i drift så snart som overhodet mulig, sier adm. dir. Torkild Torkildsen foto: Torghatten Nord

To Torghatten-ferger på vei

Som Skipsrevyen kunne melde allerede lørdag har Torghatten Nord nå overtatt to av de fem bestilte fergene til sambandet Halhjem – Sandvikvåg, og de er på vei til Norge.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi kommer til å sette disse i drift så snart som overhodet mulig, men det gjenstår fortsatt noen forberedelser etter ankomst til Norge før båten kan settes inn i ordinære ruter sier adm. dir. Torkild Torkildsen i en pressemelding.

Det er MF Huftarøy og MF Samnøy som nå er overlevert og på tur fra verftet Tersan Shipyard i Tyrkia. Ferjene forlot Istanbul fredag kveld med kurs for Bergen.

Her ligger de tre fergene Tersan verftet skal levere til Torghatten Nord side om side foto: Torghatten Nord

For å være effektive bruker vi også transitten til Norge for opplæring og utsjekk av nøkkelmannskap som skal tjenestegjøre om bord, sier Torkildsen. I kontrakten med Statens vegvesen skal Torghatten Nord levere fem nye ferjer i 2019, fire hovedfartøy og en reserve. De øvrige to hovedfartøy leveres i løpet av de nærmeste to uker, mens reserven kommer noe senere.

I drift så snart som mulig

Selv om ferjene ble forsinket til oppstarten ved årsskiftet, må Torghatten Nord bruke nødvendig tid til opplæring og utsjekk av mannskaper før nye fartøyer settes inn i ordinær drift. Vi setter alltid sikkerheten først og må bruke den tid som er nødvendig. Vi kan derfor foreløpig ikke gi en nøyaktig dato for når ferjene settes i drift, men vi tar sikte på første uke i mars sier Torkildsen.

Glede over nybygg

– Vi er glade for at to av de nye ferjene nå er på vei fra Tyrkia. Det er lagt stor vekt på reisekomfort, universell utforming og innovasjon. – Passasjerene skal merke at de kommer ombord i moderne fartøy, sier driftssjef Fredrik Moe. Salongen har store panoramavinduer og tilbyr selvsagt kafevirksomhet og har eget lekerom for barn. I tråd med krav stilt i anbudskonkurransen av Statens vegvesen, er ferjene klimavennlige, og skal drives med en kombinasjon av gass (LNG) og batteri. Ferjene er bygget med ett stort bildekk som sørger for en effektiv og sikker ombord- og ilandkjøring. Dette er spesielt viktig på ferjesambandet Halhjem-Sandvikvåg, som har stort trafikkgrunnlag og tett ruteproduksjon.