Illustrasjonsbilde Pixabay

- En velbegrunnet frykt for handelskonflikt

Etter at president Donald Trump signerte ordren som kan innføre straffetoll på importert stål og aluminium er det flere som advarer mot en potensiell handelskrig mellom Europa og USA.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

En handelskrig vil ikke gagne noen, hevder flere eksperter. Analysesjef Daniel Westby i Sparebank 1 Markets frykter at norske rederier vil tape på en slik handelskrig. Det advarte han om i en rapport tidligere denne uken.

Også i Rederiforbundet er det bekymring omkring den kommende straffetollen. Omtrent 90 prosent av all handel i verden fraktes på skip.

– Usikkerheten rundt tiltakene skaper uforutsigbarhet for næringslivet og kan gi økte kostnader, og vridninger av markeder og handelsmønstre, uttaler direktør Harald Solberg til E24.

Postdoktor Guri Rosén Foto: UiO

Store farer

Postdoktor Guri Rosén ved ARENA, Senter for europaforskning ved Universitetet i Oslo, er uroet over at Trump tilsynelatende legger internasjonal sedvane til side. 

- USA har vært med på å bygge opp mange av de kollektive, internasjonale, ordningene, og vært ryggraden i flere av dem. Det at Trump nå handler på egenhånd og bidrar til å undergrave det multilaterale systemet, er urovekkende, sier Rosén til Skipsrevyen.

EU kom ganske tidlig på banen med en liste på over 100 amerikanske produkter som kan rammes av straffetoll fra europeisk side.

- Her går EU rett inn i basen til det republikanske partiet og republikanske stater. Det er ikke tilfeldig hva som er valgt ut. For eksempel står Harley Davidson motorsykler på listen, et selskap som er basert i Wisconsin, hjemstaten til den republikanske lederen, Paul Ryan, forteller hun

Norge er Europas største produsent innen primæraluminium, og har en årlig produksjon på om lag 1,2 millioner tonn aluminium. 

Norge selger altså mesteparten av all aluminium til Europa, og svært lite til USA. Derfor er den største bekymringen hva EU kommer til å gjøre.

- EU kan bli nødt til å beskytte seg mot økt press på det europeiske markedet, og opprette såkalte «safeguards» dersom importen av stål og aluminium brått øker dramatisk. Det er det mulighet for gjennom regelverket til WTO.  Men slike tiltak vil i utgangspunktet ramme alle tredjeland som selger disse metallene til Europa – også Norge, forteller Rosén.

Hun tror at om handelen mellom USA og EU skulle stagnere, vil det etter hvert få konsekvenser for shipping-industrien.

Illustrasjonsbilde Pixabay

Ikke den første

President Trump er på ingen måte den første som setter i gang tiltak for å, blant annet, komme kinesisk overproduksjon av stål til livs.

- Vi har flere saker innenfor EU-systemet som omhandler anti-dumping og anti-subsidier. Problemet er at Trump nå bryter med det kollektive forsøket internasjonalt på å få bukt med det globale problemet. Tiltakene nå rammer også mange svært sentrale allierte, mener Rosén

Hun tror handlingene til Trump skaper et veldig uforutsigbart handelsklima.

- Og det er ikke akkurat investeringsvennlig, avslutter Rosén.   

Ingen norske mottiltak

Den norske regjeringen har ingen planer om mottiltak mot en eventuell straffetoll.

- Jeg mener det bør være høy terskel for å skattlegge norske forbrukere og næringsliv ved å innføre hindre for import, har utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) uttalt til NTB.

Onsdag kveld ble det kjent at Norge trolig slipper unna straffetollen. Det skal en kilde ha fortalt VG. 

En av grunnene til at Norge kan få unntak, skal være det tette forholdet mellom landene. I tillegg er den norske eksporten av stål og aluminium til USA ubetydelig.